danskerederier.gif

Havneterminaler i Europa mangler plads

Havneterminaler i Europa mangler plads

Tirsdag 14. april 2020 kl: 08:58


Leverancer bestilt i Kina inden Europa lukkede ned på grund af corona-krisen begynder nu at ankomme i stor stil til de største europæiske havne. Men her kan havneterminalerne blive presset, fordi ingen vil have lasterne i et fortsat lukket Europa.

De store containerskibe vil i de kommende uger ankomme med tusindvis af containere med varer fra Kina, bestilt inden corona-krisen lukkede de europæiske lande ned. Og da virksomheder og forretninger forretninger fortsat er lukket ned i stor stil, er der udsigt til, at fyldte containere kan hobe sig op i de store havne som f.eks. Rotterdam, Antwerpen og Hamborg.

“Lasten ankommer til Europa. Men ingen vil have den - det er problemet. Du vil have fire til fem uger, hvor lagerbeholdningerne bygges op i havnene,” siger Lars Jensen, adm. dir. i Sea Intelligence Consulting til Financial Times.

“Importørerne vil stå overfor problemer med overfyldte lagre og store mængder varer, som de er nødt til at modtage, selv om de realistisk set ikke vil være i stand til at sælge dem,” tilføjer han.

I havnen i Zeebrugge i Belgien, der er verdens største hub for nye køretøjer, har man allerede problemer med tusindvis af uafhentede nye biler, der nu i bogstavelig forstand samler støv på hurtigt anlagte grusbelagte parkeringsarealer.

“I de sidste tre uger har flere terminaler stået overfor problemer med indkomne varer og mangel på lagerkapacitet, siger Rik Goetinck, CEO i havnen til Financial Times.
“Vi forventer, at flere skibe vil blive brugt som flydende lagre, hvilket vi allerede har set for køretøjer,” siger han videre.

I Danmarks største containerhavn i Aarhus oplever man i øjeblikket ikke de samme udfordringer med lagerplads.

“Vi ved, at det kan blive et fænomen. Hvis der kommer et større skyl af gods samtidig med, at der ikke er det samme aftræk her, kan der selvfølgelig ske en ophobning af containere på Aarhus Havn,” siger Nicolai Krøyer, kundechef i Aarhus Havn, til Finans.

Han tør ikke spå om omfanget, men siger, at havnen har mulighed for at udvide sin kapacitet, hvis det skulle blive nødvendigt.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Beirut:Russisk shipping-millionær i søgelyset
- Voldsom storm river kraner omkuld
- Libanon sætter havne-ansatte i husarrest
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- To vindmølleskibe i Nakskov Havn
- Direktørskifte i Hanstholm Havn
- Faldende godsomsætning i Aarhus Havn
- Besætningsmedlem dræbt af container
- Voldsom brand på Odense Havn
- Geoteam sikrer tunnel på havbunden
- Eimskip nybygning Dettifoss anløber Aarhus


Dagens mest læste

- Beirut:Russisk shipping-millionær i søgelyset
- Voldsom storm river kraner omkuld
- Olielæk truer naturparadis på Mauritius
- Topchef træder tilbage efter Corona-udbrud
- DFDS indfører mundbind for medarbejdere


Ugens mest læste

- Containerskib i havn efter containertab
- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- To vindmølleskibe i Nakskov Havn
- Libanon sætter havne-ansatte i husarrest
- Kran kollaps dræber 11 på skibsværft
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Så er M/F Broen hjemme igen
- Gigantisk løft udført på få sekunder
- Bevæbnet vagt kaprer bulkcarrier
Klik venligst