Klik venligst
danskerederier.gif

Havneterminaler i Europa mangler plads

Havneterminaler i Europa mangler plads

Tirsdag 14. april 2020 kl: 08:58


Leverancer bestilt i Kina inden Europa lukkede ned på grund af corona-krisen begynder nu at ankomme i stor stil til de største europæiske havne. Men her kan havneterminalerne blive presset, fordi ingen vil have lasterne i et fortsat lukket Europa.

De store containerskibe vil i de kommende uger ankomme med tusindvis af containere med varer fra Kina, bestilt inden corona-krisen lukkede de europæiske lande ned. Og da virksomheder og forretninger forretninger fortsat er lukket ned i stor stil, er der udsigt til, at fyldte containere kan hobe sig op i de store havne som f.eks. Rotterdam, Antwerpen og Hamborg.

“Lasten ankommer til Europa. Men ingen vil have den - det er problemet. Du vil have fire til fem uger, hvor lagerbeholdningerne bygges op i havnene,” siger Lars Jensen, adm. dir. i Sea Intelligence Consulting til Financial Times.

“Importørerne vil stå overfor problemer med overfyldte lagre og store mængder varer, som de er nødt til at modtage, selv om de realistisk set ikke vil være i stand til at sælge dem,” tilføjer han.

I havnen i Zeebrugge i Belgien, der er verdens største hub for nye køretøjer, har man allerede problemer med tusindvis af uafhentede nye biler, der nu i bogstavelig forstand samler støv på hurtigt anlagte grusbelagte parkeringsarealer.

“I de sidste tre uger har flere terminaler stået overfor problemer med indkomne varer og mangel på lagerkapacitet, siger Rik Goetinck, CEO i havnen til Financial Times.
“Vi forventer, at flere skibe vil blive brugt som flydende lagre, hvilket vi allerede har set for køretøjer,” siger han videre.

I Danmarks største containerhavn i Aarhus oplever man i øjeblikket ikke de samme udfordringer med lagerplads.

“Vi ved, at det kan blive et fænomen. Hvis der kommer et større skyl af gods samtidig med, at der ikke er det samme aftræk her, kan der selvfølgelig ske en ophobning af containere på Aarhus Havn,” siger Nicolai Krøyer, kundechef i Aarhus Havn, til Finans.

Han tør ikke spå om omfanget, men siger, at havnen har mulighed for at udvide sin kapacitet, hvis det skulle blive nødvendigt.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- CMP vil fyre 55 ansatte i Københavns havn
- Rønne Havn jubler over klimaudspil
- Hamborg Havn ramt af lavere godsmængder
- Rekord-resultat i Kolding Havn
- Grøn mia-investering på vej til Esbjerg Havn
- Fortsat vindeventyr kræver mia-investeringer
- Klaus G. Andersen fortsætter som formand
- Coronakrisen rammer havne i 2. kvartal
- Vindenergi fylder mere i danske havne
- Hirtshals Havn fik overskud på 10,3 mio. kr.
- Maersk får grønt lys til havneskift i New York
- Stigende overskud i Lindø port of Odense


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst