Metanol skal være mulighed på ældre skibe
Et nyt projekt støttet af Energistyrelsen vil udvikle en eftermonteret løsning til eksisterende skibe, så de kan sejle fossilfrit på det alternative brændstof metanol for dermed at kunne medvirke til den vedtagne reduktion af drivhusgasser fra skibsfarten.
Metanol er ifølge Teknologisk Institut et af de mest lovende fossilfrie brændstoffer til fremtidens skibsfart. Og nu skal et nyt projekt udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselskibe til fremtidens brændstoffer som fx metanol.
“Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2 neutralt af bl.a. biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual-fuel teknologi, dvs. at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne,” siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut.
Et nyt projekt metanol som brændstof i marinedieselmotorer, som er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol. Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.
“Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2 neutralt alternativt brændstof,” siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.
MAN Energy Solutions oplever en del efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.
“Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os,” fortæller ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions.
Kilde: Teknologisk Institut