Klik venligst
danskerederier.gif

Metanol skal være mulighed på ældre skibe

Metanol skal være mulighed på ældre skibe
Foto: Colourbox

Fredag 17. april 2020 kl: 13:58


Et nyt projekt støttet af Energistyrelsen vil udvikle en eftermonteret løsning til eksisterende skibe, så de kan sejle fossilfrit på det alternative brændstof metanol for dermed at kunne medvirke til den vedtagne reduktion af drivhusgasser fra skibsfarten.

Metanol er ifølge Teknologisk Institut et af de mest lovende fossilfrie brændstoffer til fremtidens skibsfart. Og nu skal et nyt projekt udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselskibe til fremtidens brændstoffer som fx metanol.  

“Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2 neutralt af bl.a. biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual-fuel teknologi, dvs. at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne,” siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut.  


Et nyt projekt metanol som brændstof i marinedieselmotorer, som er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol. Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.

“Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2 neutralt alternativt brændstof,” siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.

MAN Energy Solutions oplever en del efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.

“Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os,” fortæller ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions.

Kilde: Teknologisk Institut


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Flensborg Værft sikret nye ordrer
- Der arbejdes flittigt i Det Maritime Danmark
- Direktør fratræder job på Hirtshals Yard
- Stor fyringsrunde i MAN Energy Solutions
- Grøn marineteknologi løfter Alfa Laval
- NKT vinder milliardordre i Storbritannien
- Flensborg Værft går dyster fremtid i møde
- Konkursramte Kleven Verft får ny norsk ejer
- Hidtil største trawlerordre til Karstensens
- Usikkerhed sender nybygningsordrer i bund
- Kleven-konkurs: Alle ansatte bliver fyret


Dagens mest læste

- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- Dansker sender skib i karantæne i Norge
- Hamborg Süd containerskib ramt af brand
- Ny IMO-rapport viser øget CO2-udledning


Ugens mest læste

- Containerskib i havn efter containertab
- En sømand han må lide …
- Gigantisk konstruktionsskib til Danmark
- Mand overbord fra Maersk containerskib
- To vindmølleskibe i Nakskov Havn
- M/F Broen bugseres hjem til Halsskov
- Søfolk bringer corona til Færøerne
- Så er M/F Broen hjemme igen
- Gigantisk løft udført på få sekunder
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
Klik venligst