Klik venligst
danskerederier.gif

Femern byggeriet sættes endelig i gang

Femern byggeriet sættes endelig i gang

Fredag 24. april 2020 kl: 13:58


Det er udskudt gang på gang, men nu skulle det være ganske vist: Byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der bliver verdens længste, sættes i gang 1. januar. Det besluttede et bredt flertal i Folketinget i dag. Dermed har Scandlines udsigt til at få hård konkurrence, når forbindelse åbner medio 2029.

“Det er en historisk beslutning forligskredsen i dag har truffet om at igangsætte de store anlægskontrakter og påbegynde byggeriet på den danske side. Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger,” siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Når den 18 km lange sænketunnel står færdig i 2029 vil det være verdens længste af sin slags og reducere rejsetiden mellem Danmark og Tyskland i bil til blot 10 minutter og syv minutter i tog.
Forbindelsen ,der samlet set anslås at ville koste omkring 58 mia. kr., skal finansieres af brugerne, som det er tilfældet med Storebælts- og Øresundsforbindelsen.

Scandlines og Stena Line har tidligere klaget over, at der ville være tale om ulovlig statsstøtte i projektet, men EU Kommissionen har alligevel givet grønt lys - senest for godt en måned siden.

Her fastslog konkurrencekommissær og næstformand i Kommissionen, Margrethe Vestager, at den danske støtte til projektet er i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler. Men hun tilføjede, at der skal ske visse begrænsninger i muligheden for støtte i forhold til, hvad der tidligere var lagt op til. Og det var Scandlines godt tilfreds med.

Arbejdet på den danske side sættes i gang, selvom der fortsat verserer sager ved de tyske domstole rejst af miljøorganisationer, der muligvis kan føre til justeringer af projektet på tysk side.


Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
- Hempel udvider med ny fabrik i Kina
- MHI Vestas i nabostrid med Fayard
- Mindst syv dræbt i voldsom brand på tanker
- Ukendt antal savnes efter eksplosion
- Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
- Corona sender nybygningsmarked i bund
- Roxtec tætningsløsning med klare fordele
- Karstensen Gruppen styrket ud af 2019
- Maersk Drilling rykker ind i containerfabrik
- Coronakrisen kan bremse Desmi-salg
- Ny Orskov flydedok søsat i Tyrkiet


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst