Klik venligst
danskerederier.gif

Dansk rederi designer hybride CTV'er

Dansk rederi designer hybride CTV'er

Mandag 15. juni 2020 kl: 13:07


Esbjerg rederiet MHO-Co, der har specialiseret sig i service og crewtransport i offshore vind-branchen, har designet to nye hybride CTV'er - udstyret med elmotorer. De nye katamaraner bliver sat i drift på Ørsteds Hornsea Project 2 i foråret 2021.

”At designe og bygge hybride CTV'er er et kæmpe skridt i den miljørigtige retning, og jeg er stolt over, at vi i MHO-Co har fundet nogle samarbejdspartnere, der deler vores vision for en bæredygtig udvikling i offshore-branchen. Med de nye skibe tilbyder vi stadig nogle af de største og mest driftssikre CTV'er i verden, og de kan omstilles til fremtidens teknologier”, siger CEO og grundlægger af MHO-Co, Mik Henriksen.

Skibenes nyudviklede hybride fremdrivningspakke er indrettet, så de på et senere tidspunkt kan tilpasses kommende miljøvenlige strømproducerende metoder - for eksempel hydrogen fuel cells eller andre teknologier.

I udviklingen og designet af de to nye skibe har MHO-Co samarbejdet med Incat Crowther, der har ekspertviden om katamaraner. Kombineret med MHO-Cos indsigt og erfaring med crew transfer vessels er resultatet to unikke og topmoderne fartøjer.

”MHO-Co rykker altid grænserne for nye fartøjer i offshore vind-branchen. Det gælder også de nye 35m skibe. Vi er glade for igen at samarbejde med Mik og hans team på dette projekt, som virkelig sender hybridteknologien ind på scenen”, siger Ed Dudson, Managing Director hos Incat Crowther Europe.

MHO-Co har valgt at installere Danfoss' Editron som fremdrivningssystem på katamaranerne. Systemets permanent magnetiserede elmotor sparer både vægt og plads på CTV'en, samtidig bruger den mindre brændstof og har høj effektivitet.

”Vores DC-grid hybrid fremdrivningsteknologi er revolutionerende for søfarten, da den er yderst fleksibel og let at administrere. Det giver rederier og operatører fordelen af lavere omkostninger og længere driftslevetid uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen”, siger Erno Tenhunen, Marine Business Line Director hos Danfoss Editron.

Som de første CTV'er bliver det også muligt at installere en Z-bridge på frontdækket. Et adgangssystem med teleskopboom der kompenserer for skibets bevægelser, hvilket giver en sikker overgang fra skibsdæk til havvindmølle for op til seks personer og last. Det betyder ingen klatring op ad møllen, øget arbejdsevne og reduceret tidsforbrug.

MHO-Co blev grundlagt i Esbjerg i 2015 af Mik Henriksen, der har mange års erfaring med katamaraner og CTV'er. Rederiet råder over en række fartøjer bland andet tvillingeskibene MHO Gurli og MHO Esbjerg, der med deres 39 meter er verdens største crew transfer vessels.

FAKTA OM HYBRIDE CTV'ER

· Designet af Mik Henriksen, MHO-Co
· 35 meter lang katamaran
· 110 m2 fordæk og 15 m2 agterdæk
· Udstyret med Danfoss' Editron PM-elmotorer
· Plads til 24 passagerer
· Indrettet med stort loungeområde og otte kahytter
· Færdigbygget i andet kvartal 2021
· Skal servicere Hornsea Project 2 Offshore Wind Farm for Ørsted med Grimsby UK som udgangspunkt
· Bygges af Afai Southern Shipyard (Panyu Guangzhou) Ltd., i Guangzhou, Kina


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Carnivals største testes for første gang
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Verdens største LNG-drevne containerskib
- Nyt stort inspektionsskib til US Coast Guard
- Havila kystrute skibe søsat i Tyrkiet
- Autonom Mayflower søsættes næste uge
- Nye kystrute-færger ikke færdige til tiden
- Første nybyggede passagerfærge i 27 år
- Stena RoRo leverer første E-flex til Brittany
- Dagligvarer skal elektrisk over Oslo fjorden
- Hybrid-drevet vinder Ship of the Year


Dagens mest læste

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Søren Skou: Glad men ikke tilfreds endnu
- Maersk Drilling vinder ordre i Holland
- Peter Norborg har nyt job på plads
- MSC tæt på mia-ordre på fem nye giganter


Ugens mest læste

- Årsag til grundstødning måske fundet
- Nyt fund genåbner Estonia undersøgelse
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
- Beslaglagt iransk olie fortsat på Maersk skib
- Danmarks største havvindmøllepark i udbud
- Tikkende miljøbombe lækker måske olie
Klik venligst
Klik venligst