Klik venligst
danskerederier.gif

Danske Maritime savner mere eksport-hjælp

Danske Maritime savner mere eksport-hjælp
Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime. Foto: Pia Daugaard/Danske Maritime

Lørdag 29. august 2020 kl: 08:00


Eksporterende virksomheder er glemt i den politiske aftale, som regeringen og en række af Folketingets partier indgik i går om yderligere hjælp til udvalgte brancher, der fortsat er ramt af Corona-restriktioner, mener Danske Maritime og kalder det “bekymrende”.

Den nye hjælpepakke omfatter de dele af erhvervs-, kultur- og idrætsliv, der er ramt af restriktioner med forbud om at holde åbent, forsamlingsforbud, grænselukninger og rejserestriktioner frem mod 31. oktober 2020.

“Det er selvfølgelig fint for udvalgte brancher, at de nu får en særlig hjælp et par måneder endnu, og det glæder mig på deres vegne,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime og fortsætter:

“Men som repræsentant for en eksportindustri må jeg være ærlig og sige, at jeg har svært ved at se, hvordan dette redder samfundsøkonomien. For eksportvirksomheder er jo hverken tvangslukkede eller særligt underholdende, men de udgør til gengæld en stor del af fundamentet under hele Danmarks økonomi, og derfor er det bekymrende, at de stort set ingen glæde har af dagens aftale.”

Jenny Braat peger på, at eksportvirksomhederne - som der er mange af i Danske Maritime - fortsat har utrolig svært ved at få deres varer og ydelser rundt i en verden, der fortsat er præget af rejserestriktioner.

“Så jeg håber, at regeringen vitterligt mener det, når man siger, at man ønsker at investere sig ud af krisen, for der er akut behov for at investere i eksportbranchen – før det går galt”.

Foreløbig har regeringen afsat 485 mio. kr. til at hjælpe alle eksporterhvervene, men det er langt fra nok, mener Danske Maritime, der er med i et af de såkaldte “Genstartsteams”, der skal komme med forslag til, hvordan pengene skal bruges.

“Det drejer sig blandt andet om fast track med Corona-tests for at skabe fri bevægelighed og dækning af udgifter forbundet med karantæner, ordentlige finansieringsordninger á la udlandet så man tør investere i fx grønt udstyr, nybygninger af skibe, ombygninger, fremrykning af offentlige ordrer og langt større skattefradrag på virksomhedernes forsknings- og udviklingsaktiviteter. Det kommer Danske Maritime til at kæmpe for, for hvis vi ikke formår at beholde vores position på verdensmarkederne, vil det få store negative konsekvenser og i sidste ende koste tusindvis af danske arbejdspladser,” mener Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Første stadestik til ny Hempel fabrik i Kina
- Tysk retssag om Femernbæltforbindelsen
- Endnu en stor kontrakt til Karstensens
- Danske Maritime sætter fokus på verdensmål
- Danske Maritime støtter højere klimamål
- Danmark ind i europæiske brintalliance
- Gigantisk bestilling er færdigleveret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Corona sender Karstensen-ansatte hjem
- Povl Anker i dok på kritisk tidspunkt
- Hvide Sande Shipyard udvider produktionen
- Ny bølge af containerskibe kan være på vej


Dagens mest læste

- Fragtskib vædrer sluse for anden gang
- Carnival skrotter tre krydstogtskibe
- Ærøfærge rammer havneanlæg i tyk tåge
- Amorella trækkes fri af grunden onsdag
- Ny leder af Marstal Søfartsmuseum


Ugens mest læste

- Vild med dans for slæbebåde
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Stor færge stødt på skær ved Ålandsøerne
- Spækhuggere går til angreb på skibe
- Krigsskib fra 1644 fundet i Femern Bælt
- DFDS fastholder Oslorute trods restriktioner
- Alle passagerer er reddet sikkert i land
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
Klik venligst
Klik venligst