Klik venligst
danskerederier.gif

CMP med til at lagre CO2 i gamle oliefelter

CMP med til at lagre CO2 i gamle oliefelter

Fredag 23. oktober 2020 kl: 11:04


Copenhagen Malmö Port er med i stor EU-ansøgning om CO2-fangst på Amager Bakke, der kan gøre København CO2-neutral i 2025. CMP bliver en central aktør i at opbevare og distribuere den indfangede CO2 til skibe, som sejler CO2’en til lagring i gamle oliefelter i Nordsøen.

Som et af de første og afgørende skridt i projektet indsender ARC, der modtager affald fra 640.370 indbyggere og 68.000 virksomheder i hovedstadsområdet, i slutningen af oktober en ansøgning til EU’s Innovationsfond i samarbejde med CMP med henblik på at få støtte til både etablering og drift af anlægget, der efter planen skal stå færdig i 2025.

Der ansøges om mellem 0,5-1 mia. kr. i støtte, som skal finansiere op til 60 procent af udgifterne til etableringen samt driften de første ti år.

Den tætte placering mellem Amager Bakke og Prøvestenen, som er en del af CMP’s erhvervshavn, danner de gode betingelser for et partnerskab mellem ARC og CMP. Når CO2’en er indfanget, transporteres den via et kort rør til særlige tanke på CMP’s nærliggende terminal på Prøvestenen. Herfra pumpes CO2’en ombord på skibe, som sejler den videre ud til Nordsøen, hvor den lagres i udtømte oliereservoirer i undergrunden.

”CMP er begejstret for at være en del af projektet, som rummer et kolossalt potentiale i forhold til at reducere CO2-udledningen i København. For CMP’s vedkommende er dette et godt eksempel på, hvordan havnen kan spille en aktiv rolle i den grønne omstilling og indgå i ny banebrydende klimateknologi, der forhåbentligt kan tjene som inspiration for lignende projekter med CO2-fangst i Danmark og i udlandet. Derfor håber jeg, at vi får en positiv tilkendegivelse fra EU som et første skridt på vejen mod at realisere projektet”, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO, Copenhagen Malmö Port.

Foruden behovet for økonomisk støtte er der en række andre rammevilkår, som skal falde på plads, før projektet kan realiseres.

”Det er helt vitalt, at vi med CMP har en så stærk partner ombord på projektet, som skal gøre København til verdens første klimaneutrale hovedstad. Som tillægsgevinst kan vi skabe lokale grønne arbejdspladser og en infrastruktur til håndtering af indfanget CO2, der potentielt kan bruges af en række andre store CO2-udledere i hovedstadsområdet. Derfor haster det med at få finansieringen og rammevilkårene på plads i en god og tæt dialog med vores ejerkreds og Folketinget”, siger Jacob H. Simonsen, direktør i ARC.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Esbjerg Havn: Tilfredshed trods mindre fald
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Plus på gods og cargo og så et stort minus
- Aalborg Havn øger en smule trods corona
- Singapore: Maritime ansatte foran i køen
- Rønne Havn skifter ud på chefpost
- Aarhus Havn i markant fremgang i 2020
- Skagen Havn topper fortsat på fisk
- Taulov Dry Port sætter gang i nybyggeri
- APM Terminals i Aarhus satte ny rekord
- Minister så ny hverdag på havnen i Esbjerg
- Sæby har påbegyndt havneudvidelsen


Dagens mest læste

- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- DTU i front for samarbejde om nye e-fuels
- Nu er det snart slut med containermanglen
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Hyundai Heavys fusion med DSME udskydes


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst