Klik venligst
danskerederier.gif

Molslinjen på vej med grøn mia-investering

Molslinjen på vej med grøn mia-investering
Foto: Molslinjen.

Tirsdag 5. januar 2021 kl: 10:10


Molslinjen vil investere omkring 1 mia. kr. i at gøre selskabets fire korte ruter CO2-neutrale i brændstofforbruget i 2028. Senere kommer turen til ruterne til Bornholm og de mest forurenende lange ruter over Kattegat, som topchefen i Molslinjen, Carsten Jensen, endnu ikke vil sætte tal på, skriver Børsen.

Fanø bliver den første rute, der får en fuldt elektrisk færgefart blandt Molslinjens ruter. Det sker ved indsættelsen af et nyt skib til over 100 mio. kr., der forventes klar i år. De øvrige korte ruter er Samsølinjen, Alslinjen og Langelandslinjen.

“Der er ingen tvivl om, at vi også arbejder så intensivt med det her for at øge vores konkurrenceevne. Det er helt klart forventet fra alle leder og kanter, at vi bliver en virksomhed, der kan levere klimavenlig persontransport,” siger adm. dir. i Molslinjen Carsten Jensen til Børsen.

Næste step for rederiet bliver at gøre ruterne til Bornholm CO2-neutrale, når ruterne igen skal i udbud i 2028. Det skal ske gennem investering i to nye færger, der kan konverteres til at sejle med alternative brændsler.

Længere ude i horisonten - og meget sværere - kommer øvelsen i forhold til hurtigruterne over Kattegat, hvor de store katamaranfærger tegner sig for halvdelen af Molslinjens samlede CO2 udledning.

“På det tidspunkt kommer vi til at stå med nogle helt andre erfaringer og nye teknologier. Med den hastighed udviklingen har nu, tror vi på, at vi kan sænke vores CO2-udledning fra Kattegat-ruterne, med noget der ligner 70 pct. i 2030,” siger Carsten Jensen til avisen.

Molslinjen blev i december 2020 overtaget af kapitalfonden EQT.

Kilde: Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Klimavenligere biltransportskib søsat
- Maersk Tankers sælger seks nye tankskibe
- Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år
- Fuld gang i testen af Samsø-hurtigfærge
- Første brint-drevne flodpram søsættes i år
- Kinesisk værfts-gigant vinder ordre på 13
- Ny DFDS færge tager form
- Første bestilling siden corona-krisens start
- Fjord Lines nye FSTR er på vej gennem Suez
- Seaspan fortsætter vækst: 6 nye bestilt
- To nye isbrydende slæbebåde på vej
- Brint og vind skal drive nyt fragtskib


Dagens mest læste

- Ever Given overvejer at flytte containere
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Verdensbanken afviser LNG i ny rapport
- Norden intensiverer vægten på tørlastskibe
- APM Terminal trækker Toldstyrelsen til havn


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Længste møllevinger på containerskib
- Kræver millioner for redningsoperation
- Jack-up skib kæntret: 1 død - 12 savnes
- M/F Fynshav sejlede ind i mole
- Suez har fået retskendelse til arrestation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Suez kræver kompensation før frigivelse
- Rusland lukker for Kerchstrædet
Klik venligst
Klik venligst