Klik venligst
danskerederier.gif

Molslinjen på vej med grøn mia-investering

Molslinjen på vej med grøn mia-investering
Foto: Molslinjen.

Tirsdag 5. januar 2021 kl: 10:10


Molslinjen vil investere omkring 1 mia. kr. i at gøre selskabets fire korte ruter CO2-neutrale i brændstofforbruget i 2028. Senere kommer turen til ruterne til Bornholm og de mest forurenende lange ruter over Kattegat, som topchefen i Molslinjen, Carsten Jensen, endnu ikke vil sætte tal på, skriver Børsen.

Fanø bliver den første rute, der får en fuldt elektrisk færgefart blandt Molslinjens ruter. Det sker ved indsættelsen af et nyt skib til over 100 mio. kr., der forventes klar i år. De øvrige korte ruter er Samsølinjen, Alslinjen og Langelandslinjen.

“Der er ingen tvivl om, at vi også arbejder så intensivt med det her for at øge vores konkurrenceevne. Det er helt klart forventet fra alle leder og kanter, at vi bliver en virksomhed, der kan levere klimavenlig persontransport,” siger adm. dir. i Molslinjen Carsten Jensen til Børsen.

Næste step for rederiet bliver at gøre ruterne til Bornholm CO2-neutrale, når ruterne igen skal i udbud i 2028. Det skal ske gennem investering i to nye færger, der kan konverteres til at sejle med alternative brændsler.

Længere ude i horisonten - og meget sværere - kommer øvelsen i forhold til hurtigruterne over Kattegat, hvor de store katamaranfærger tegner sig for halvdelen af Molslinjens samlede CO2 udledning.

“På det tidspunkt kommer vi til at stå med nogle helt andre erfaringer og nye teknologier. Med den hastighed udviklingen har nu, tror vi på, at vi kan sænke vores CO2-udledning fra Kattegat-ruterne, med noget der ligner 70 pct. i 2030,” siger Carsten Jensen til avisen.

Molslinjen blev i december 2020 overtaget af kapitalfonden EQT.

Kilde: Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS færge få måneder fra levering
- Havyard skal udvikle brintdrevet skib
- Svitzer køber endnu en slæbebåd af Damen
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Svitzer køber ny bugserbåd til London
- Ny Esvagt SOV klar til indsættelse
- Sjette og sidste mega-fragtfærge modtaget
- Fanølinjens første el-færge er på vej
- Gigantisk krydstogtskib leveret til Carnival
- Højeste antal ordre på containerskibe i 5 år
- Molslinjen på vej med grøn mia-investering


Dagens mest læste

- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- DTU i front for samarbejde om nye e-fuels
- Nu er det snart slut med containermanglen
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Hyundai Heavys fusion med DSME udskydes


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst