Klik venligst
danskerederier.gif

Karantænekrav kan få negative konsekvenser

Karantænekrav kan få negative konsekvenser
Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime, advarer mod nye karantænekrav. Det kan koste arbejdspladser. Arkivfoto.

Mandag 25. januar 2021 kl: 13:01


Regeringen forhandler i dag med Folketingets partier om at indføre et generelt krav om karantæne og selvisolation på op til 10 dage for alle ved indrejse. Det vækker bekymring i den maritime industri, siger Danske Maritime.

Virksomhederne i den maritime industri har under hele corona-krisen gjort deres yderste for at undgå smitte og bakker op om de generelle forsigtighedsprincipper.

Men at gennemføre danske særkrav, som også rammer erhvervsrejsende, vil være en unødig stor belastning af virksomhederne, hvis konkurrenceevne i forvejen er stærkt svækket som følge af krisen, mener Danske Maritime.

Store dele af den maritime industri er afhængig af at kunne rejse for at foretage teknisk komplicerede opgaver eller for at yde rådgivning i forbindelse med skibsbygningsprojekter. Andre virksomheder inden for industrien er afhængige af at kunne gøre brug af udenlandske specialister og vandrende arbejdskraft i Danmark.

Derfor vil nye karantænekrav ramme den maritime industri hårdt og i værste fald koste arbejdspladser, mener organisationen.

Derfor opfordrer Danske Maritime Folketinget til at skelne mellem private og erhvervsmæssige rejser.

“Der er brug for meget stor omtanke ved forhandlingsbordet, og vi vil gerne appellere til, at Folketinget ikke forværrer forholdene for vores erhvervsliv, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime og fortsætter:

“Virksomhederne i den maritime industri kæmper i forvejen for at overleve krisen på et stærkt konkurrencepræget marked, og vi ved, at kunderne søger udenom Danmark og danske virksomheder, hvis der bliver spændt ben for muligheden for at yde rådgivning og service til tiden.

Dette vil få store negative konsekvenser, som vi gerne vil advare om. Vores medlemsvirksomheder kan simpelthen ikke tåle flere byrder, hvis de skal have en chance for at komme ud på den anden side af krisen, så selv om vi bakker op om at minimere smitten, må vi på det kraftigste advare mod dette specifikke tiltag,” siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fayard leverer bedste resultat i tre år
- Bladt investerer i stor kapacitetsudvidelse
- Samsung Heavy indgår forlig til 149 mio.
- Generationsskifte på Assens Skibsværft
- Ny ammoniakfabrik skal forsyne skibsfarten
- Grøn dansk teknologi i tysk krydstogtskib
- Ny chefjurist hos Danske Maritime
- Tre omkomne fundet ved eksploderet pram
- To dræbt på tyrkiske ophugningsværfter
- Søby Værft skal have ny direktør
- Evergreen går på storindkøb på tre værfter
- Karantænelov undtager maritim arbejdskraft


Dagens mest læste

- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- Port of Aalborg indgår aftale med Eimskip
- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA


Ugens mest læste

- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Bjærgningen af Margrethe Fighter nu i gang
- Grønt lys til verdens første skibstunnel
- Video: Sådan udskifter man en hovedmotor
- Margrethe Fighter hæves i løbet af få dage
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Narkosmuglere sænkede eget skib
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst