Klik venligst
danskerederier.gif

Plan om gigantisk værfts-fusion droppet

Plan om gigantisk værfts-fusion droppet
Fincantieri og Chantiers de l’Atlantique dropper fusion. Arkivfoto.

Torsdag 28. januar 2021 kl: 12:57


Covid-19 pandemien får sammen med konkurrencemæssige udfordringer skylden for, at de langvarige drøftelser mellem italienske Fincantieri og det franske værft Chantiers de l’Atlantique nu er droppet. Forhandlingerne startede for tre år siden.

De to statskontrollerede skibsværfter, der sidder på en stor del af markedet for bygning af krydstogtskibe, har været presset af udtalt skepsis fra EU Kommissionens konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Kommissionen åbnede en undersøgelse af en eventuel fusion i oktober 2019, og værfterne har været ude af stand til at give tilfredsstillende svar på konkurrencemyndighedens spørgsmål.

Og det har sammen med pandemien fået de to landes regeringer til at udsende en fælleserklæring, hvor de skriver at “de hidtil usete usikkerheder på turistmarkedet ikke tillader, at den planlagte transaktion fortsætter”.

Ifølge den oprindelige plan ville den italienske værfts-gigant købe 50 pct. af aktierne i det franske værft.

Den potentielt dominerende position inden for bygning af krydstogtskibe, som en fusion ville have skabt, har længe bekymret konkurrencemyndigheden i Bruxelles.

De seneste estimater anslår, at Fincantieri sidder på 37 pct. af kontrakterne på krydstogtskibe målt på bruttotons, mens det franske værft tager en 21 pct. stor bid af den kage.

Den tredje store spiller på det marked - tyske Meyer Werft inkl. Turku-værftet i Finland - tegner sig for 28 pct. af det globale marked for bygning af krydstogtskibe.

Beslutningen kommer på et tidspunkt, hvor pandemien har sat hele krydstogtindustrien under maksimalt pres. Fincantieri er bl.a. nået til enighed med flere kunder om at udskyde leveringen af flere krydstogtskibe for at undgå annullering af tidligere indgåede ordrer, ligesom selskabet har optaget statsgaranterede banklån på 1,15 mia. euro for at klare sig gennem krisen.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fayard leverer bedste resultat i tre år
- Bladt investerer i stor kapacitetsudvidelse
- Samsung Heavy indgår forlig til 149 mio.
- Generationsskifte på Assens Skibsværft
- Ny ammoniakfabrik skal forsyne skibsfarten
- Grøn dansk teknologi i tysk krydstogtskib
- Ny chefjurist hos Danske Maritime
- Tre omkomne fundet ved eksploderet pram
- To dræbt på tyrkiske ophugningsværfter
- Søby Værft skal have ny direktør
- Evergreen går på storindkøb på tre værfter
- Karantænelov undtager maritim arbejdskraft


Dagens mest læste

- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- Port of Aalborg indgår aftale med Eimskip
- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA


Ugens mest læste

- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Bjærgningen af Margrethe Fighter nu i gang
- Grønt lys til verdens første skibstunnel
- Margrethe Fighter hæves i løbet af få dage
- Video: Sådan udskifter man en hovedmotor
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Narkosmuglere sænkede eget skib
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst