danskerederier.gif

Stena indsætter fossilfri færger inden 2030

Stena indsætter fossilfri færger inden 2030
Ill: Stena Line

Fredag 5. februar 2021 kl: 08:00


Færgerederiet Stena Line planlægger at indsætte to fossilfrie batteridrevne færger på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg senest i 2030. Inden for et år vil Stena Line præsentere design og byggespecifikationer og senest i 2025 vil den første blive bestilt, siger Stena Lines topchef.

“Det vil være et markant skridt mod fossilfri skibsfart,” fastslog Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line, da han præsenterede planerne under en pressekonference om det nyskabende partnerskab, Tranzero Initiative, der skal nedbringe CO2-udledningen knyttet til Göteborg Havn.

Stena Elektra vil være verdens første fossilfrie Ro-Pax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet.

Færgen skal bygges i højstyrkestål for at reducere vægten og øge effektiviteten og vil forventeligt kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg.

Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh og fartøjet oplades i havn. Stena Line undersøger desuden mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilefrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol for at færgerne kan sejle længere afstande, fremgår det af pressemeddelelsen.

”Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batterihybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter i fremtiden.
Men der skal mere end færger til. Vi er også nødt til at udvikle infrastrukturen og lademulighederne i havne og terminaler i samme tempo, og det er en af grundene til, at samarbejdsprojekter som Tranzero Initiative er så vigtige,” siger Niclas Mårtensson.

Kilde: Stena Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fondsdonation sikrer nyt havforskningsskib
- Klimavenligere biltransportskib søsat
- Maersk Tankers sælger seks nye tankskibe
- Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år
- Fuld gang i testen af Samsø-hurtigfærge
- Første brint-drevne flodpram søsættes i år
- Kinesisk værfts-gigant vinder ordre på 13
- Ny DFDS færge tager form
- Første bestilling siden corona-krisens start
- Fjord Lines nye FSTR er på vej gennem Suez
- Seaspan fortsætter vækst: 6 nye bestilt
- To nye isbrydende slæbebåde på vej


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst