Klik venligst
danskerederier.gif

Nu sejler skibene igen gennem Suez-kanalen

Nu sejler skibene igen gennem Suez-kanalen

Tirsdag 30. marts 2021 kl: 08:00


Som perler på en snor begav snesevis af skibe sig mandag sidst på eftermiddagen igen gennem Suez-kanalen efter, at det kort efter kl. 15 lykkedes at trække Ever Given helt fri fra grundstødningen. Containerskibet, der blokerede kanalen i 6 dage inspiceres nu for eventuelle skader i Great Bitter Lake.

Evergreen Line, der har chartret Ever Given, udtrykte sin store taknemmelighed til Suez-myndigheden, da skibet var trukket flot.
“Vi vil gerne udtrykke vores dybeste taknemmelighed til besætningen, der standhaftigt forblev på deres poster, samt bjærgningseksperter og uddybningsteamet for deres professionalisme og store indsats i løbet af de sidste seks dage for at sikre dette resultat,” lød det således fra rederiet.

Efter at det mandag morgen var lykkedes at trække skibet delvist fri, opstod der tvivl om, hvorvidt det ville blive muligt at få det helt fri i løbet af dagen. Meldingerne gik fra det meget optimistiske til det mere forbeholdne.

Og efter kl. 13, hvor kanalen igen var på vej mod lavvande - og skibet stadig stod med kølen på bredden - var det forventningen, at der først ville blive gjort et nyt forsøg ved næste højvande ved midnat.

Det direkte live-feed fra arbejdet var således blevet lukket ned af en egyptisk tv-station kl. 13.25, men lige efter kl. 15 var der igen direkte billeder fra stedet, der viste, at det gigantiske skib på 400 meter - det største, der nogensinde er gået grund i kanalen - nu var sejlende.

Kort tid efter, åbnede Suez-myndigheden igen for almindelig passage af kanalen med en forventning om, at godt 100 af de knap 400 ventende skibe ville være igennem tirsdag morgen.

Ever Given ligger fortsat i Great Bitter Lake, hvor det bliver undersøgt for eventuelle skader, inden det får lov at genoptage sin sejlads til Rotterdam.

Det hollandske bjærgningsselskab Smit Salvage, der er et datterselskab af Boskalis, var blandt de eksperter, der fik skibet fri.

“Tidspresset i forhold til at færdiggøre denne operation var indlysende og aldrig set før, og resultatet udstiller vores unikke evener som en uddybnings- og marine-service leverandør,” siger Peter Berdowski, der er CEO i Boskalis.

Ifølge selskabet blev der fjernet omkring 30.000 kubikmeter sand for at få skibet fri. Det lykkedes så til sidst ved hjælpe af 11 havne slæbebåde og to mere kraftige, oceangående af slagsen.

Selvom der nu igen er hul igennem i kanalen kommer der til at gå meget lang tid, inden situationen er normaliseret.

Maersk oplyste i går ved 18-tiden, at selskabet og dets samarbejdspartnere havde 34 skibe ventende i kø for at komme igennem Suez-kanalen, mens 15 skibe var blevet omdirigeret til turen syd om Afrika.

I en tidligere opdatering mandag advarede Maersk sine kunder om, at det kan tager “uger - muligvis måneder” inden de afledte effekter på de globale forsyningskæder er ryddet af vejen.

Kilde: TradeWinds m.fl.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag
- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- EU’s grønne pakke fordel for dansk skibsfart
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- Indonesisk ubåd med 53 meldes savnet
- Tre dræbt og ni savnet efter tyfon
- Minister i samråd om Maersk´s Alang-ophug
- EU opjusterer sit klimamål for 2030
- Første kvindelige 4-stjernet admiral
- Shipping-organisationer beder om CO2-skat
- Maersk: Suez-effekt fortsætter ind i 3. kvt


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst