Klik venligst
danskerederier.gif

Esvagt vil have bid af USA´s havvind-vækst

Esvagt vil have bid af USA´s havvind-vækst
USA har vækstplaner for havvind, der langt overgår Europa. Esvagt vil være med. Foto: Esvagt.

Onsdag 31. marts 2021 kl: 10:49


Med Biden-administrationen ved roret i USA kommer der ny luft til etablering af vindkraft i den helt store skala og Esvagt vil være klart til at snuppe sin del af kagen gennem etableringen af et joint venture i Florida med den amerikanske Crowley-gruppe.

USA har med præsident Joe Biden i spidsen sat et nyt mål om, at der skal være etableret 30 gigawatt havvindmølle-kapacitet i 2030. Og frem mod 2050 har amerikanerne ambitioner om at producere 86 gigawatt grøn offshore-energi - eller fire gange så meget, som der aktuelt er på tegnebrættet i Europa.

Som en af de store rederier inden for servicering af vindmølleparker etablerer Esvagt sig på den baggrund nu i Florida gennem et joint venture med Crowley-gruppen med base i Jacksonville, Florida.

”Amerikanerne har ambitioner om at udvikle offshore vind til et niveau, der matcher det, vi har i Europa. Det er ambitioner, man ikke kan ignorere, når man som Esvagt betragter sig selv som en central aktør i den grønne omstilling”, siger Esvagt’s CEO Peter Lytzen:

”Offshore vind har udviklet sig fra at være et europæisk projekt til at være en global industri med stærke vækstrater. Som en ambitiøs virksomhed ser vi naturligvis på, hvordan vi kan ekspandere i takt med, at offshore vind vokser globalt, og vores kunder indtager nye markeder. Vi kan ikke nødvendigvis være med over det hele, og derfor må vi vurdere, hvor vi ser det største potentiale. Her er USA oplagt”, siger han.

Men på grund af den særlige amerikanske lovgivning er det ikke så enkelt at etablere sig i USA.
Den amerikanske Jones Act-lov dikterer, at alle skibe, som vil sejle indenrigs i USA, skal være bygget i USA, føre amerikansk flag, have en amerikansk besætning og være majoritetsejet af en amerikansk statsborger.

For et rederi som Esvagt, der fører dansk flag, i høj grad har skandinavisk besætning og en flåde af skibe bygget i Norge, Singapore, Spanien og Tyrkiet, er Jones Act nyt terræn, som ikke bare er sådan at forcere, understreger Søren Karas, der er kommerciel direktør i Esvagt.

“Det er omstændeligt, det er bøvlet, og der går juristeri i det. Sådan er det. Vi har lært vores advokat rigtig godt at kende”, siger han:

"Når det så er sagt, så har de mange grundige, detaljerede drøftelser også været med til at afklare for os alle, hvordan vi vil arbejde som joint venture”, siger Søren Karas.

Kilde: Esvagt


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Energiø risikerer at koste staten milliarder
- Grønland vil ikke udnytte olieforekomster
- Ørsted i samarbejde om flydende havvind
- Vestas´ gigant-mølle valgt til tysk projekt
- Maersk Drilling forlænger aftale med Equinor
- Ørsted vinder ny havmøllepark i USA
- Slutspurten om verdens største i gang
- USA foran stor udbygning af vind-flåde
- Maersk Supply:Største projektkontrakt i hus
- Norge fastholder sin olie- og gasproduktion
- Aker Solutions vinder mia-ordre i Brasilien
- Første Nord Stream 2 rørledning færdig


Dagens mest læste

- Broklap i frit fald over Vildsund
- Israel lover gengældelse for droneangreb
- Hapag-Lloyd i forhandling om ti nye
- Skibsmægler skifter til softwareudviklng
- Ti nigerianske pirater idømt strenge straffe


Ugens mest læste

- Dansk tankskib kollideret med fragtskib
- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- Sådan løser Maersk ankerhåndtering
- Ever Given er nu ankommet til Rotterdam
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Kina truer britisk flådestyrke
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Største krydstogtskib bygget i Italien
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Investerer 160 mia. kr. i nye containerskibe
Klik venligst
Klik venligst