Klik venligst
danskerederier.gif

Rapport kritiserer Maersk-kontrakt i Ghana

Rapport kritiserer Maersk-kontrakt i Ghana
APM Terminals i Tema, Ghana. Foto: APM Terminals.

Tirsdag 25. maj 2021 kl: 08:50


En rapport udarbejdet af det ghanesiske transportministerium kritiserer nu en havnekontrakt til milliarder, som selskabet MPS, der har APM Terminals og den franske Bolleré Group som hovedaktionærer, i 2015 indgik med Ghana for at være “særdeles skadelig for landet”.

Milliard-kontrakten, der omfattede udbygning og drift af Tema-havneterminalen i det sydlige Ghana, blev ifølge rapporten givet til MPS efter en pludselig afbrydelse af en igangværende udbudsrunde med syv kandidater, skriver Finans.

Ifølge rapporten får Ghana langt mindre ud af aftalen end den tidligere koncessionsaftale, der ville sende 8 mia. dollar til havnemyndigheden i aftalens løbetid i form af afgifter og tariffer. De nye vilkår betyder angiveligt, at det beløb bliver halveret til 3,9 mia. dollar.

Ifølge rapporten er der dog ikke foregået noget kriminelt i forbindelse i aftalen, men den kritiseres af det ghanesiske transportministerium for ikke at afspejle “ærlig forretningsetik”.

Maersk afviser i et skriftligt svar til Finans, at kontrakten skulle være skadelig for Ghana. MPS sender en del af sine indtægter videre til Ghana og Maersk og Bolloré har investeret milliarder i den nye havn, hvilket ikke var tilfældet under den gamle koncessionsaftale. Og når den udløber, vil havnen blive overdraget til de ghanesiske myndigheder.

“Vi er derfor stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA-kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet, som er til direkte fordel for både GPHA og regeringen,” skriver APM Terminals presseansvarlige, Marko Mihajić, i en e-mail til Finans.

Den afbrudt udbudsrunde er mistænkelig, mener Christian Bjørnskov, der er professor i økonomi ved Aarhus Universitet. Men han understreger samtidig, at der kan være forskellige motiver til overhovedet at udarbejde rapporten:

“Vi ved ikke, om myndighederne reagerer på et problem, eller om myndighederne prøver at genåbne en afsluttet forhandling for at presse mere ud af modparten,” siger Christian Bjørnskov.

Kilde: Finans


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vindmøller skaber jobs på Bornholm
- APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
- Landstrøm på vej til DFDS-færger
- Landstrømsanlæg på vej i Korsør Havn
- Brancher sammen om Power-to-X strategi
- Havn udskifter legendarisk navn
- Ystad klar til øget trafik til Bornholm
- Kom på rundvisning i Horsens Havn
- Kinesisk gigant vil være medejer i Hamborg
- Grøn biometanol fabrik på Vordingborg Havn
- Aalborg Havn: Første kajforlængelse i 30 år
- Sjældne besøg i Københavns Havn


Dagens mest læste

- Nyt dansk bud på installationsfartøj
- Karstensens Skibsværft øger ordrebogen
- Helikoptere redder 16 fra grundstødt skib
- Eimskip får bøde på 75 mio. kroner
- Søfartsstyrelsen: Et lille skridt fremad


Ugens mest læste

- APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
- Molslinjen vi sejle gratis midt på ugen
- Tre skibe involveret da stormvejr ramte
- Officerne har fået ny overenskomst
- Havn udskifter legendarisk navn
- VTS Femern Bælt operativt fra 1. juli
- Historisk sejlads over Atlanten er i gang
- Skoleskibet Danmarks kaptajn går i land
- Udforskning af historisk vrag på vej
- Brand på MSC mega-containerskib
Klik venligst
Klik venligst