Klik venligst
danskerederier.gif

Fredericia vil fordoble containerkapaciteten

Fredericia vil fordoble containerkapaciteten
Visualisering af ny containerterminal

Torsdag 3. juni 2021 kl: 09:32


Det største havneudvidelsesprojekt i Fredericia Havns historie vil om få år fordoble containerkapaciteten, og forberede havnen til fremtidens stigende container- og ro/ro godsmængder. Udvidelsen vil koste et trecifret millionbeløb.

”Vores containerforretning har de senere år haft rekordhøj volumen, og vores fremskrivninger viser, at den øgede efterspørgsel efter søtransport vil fortsætte i takt med den globale vækst og stigende samhandel konsolideret omkring de store logistikknudepunkter”, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP.

”Vi vil tage del i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en udvidelse af vores havneinfrastruktur i Fredericia, så både arealer, sikkerhed og logistik-flow kan følge med de øgede containermængder. Vi ser allerede nu, at containermarkedet flytter sig i retning af vores transport-korridor, og med den rette infrastruktur, kan vores containerforretning blive dobbelt så stor i årene fremover”, siger Rune D. Rasmussen.

Havneudvidelsen er netop sendt i myndighedsbehandling, herunder VVM-redegørelse og miljøvurdering, inden anlægsarbejdet kan påbegyndes. Den ny container- og ro/ro terminal forventes at blive taget i brug ultimo 2024.

Containerterminalen etableres i Vesthavnen, hvor nuværende kajanlæg forlænges med 230 m til en samlet kajlængde på 485 m ud til 15 meter vanddybde. Containerarealet udvides til samlet set 170.000 m2 med en estimeret fremskrivning på 160.000 TEU i 2026-2027.

Containerterminalen etableres, så den vil kunne håndtere større containerskibe og to samtidige containeranløb. Havneudvidelsen understøtter ADPs mål om at blive fossilfri i 2030.

Tilsvarende etableres en ny ro/ro terminal, som bliver en brokaj med plads til to skibe i stedet for nuværende ro/ro terminal med plads til et skib. De nye ro/ro ramper placeres i umiddelbar tilknytning af trailerpladser, så intern transport på havnen reduceres væsentligt, hvilket forbedrer logistikken på havnen.

Med etableringen af den nye container- og ro/ro terminal adskilles aktiviteterne, hvilket vil forbed-re sikkerheden på havnen.

Havneudvidelsen bliver en fremtidssikret bæredygtig løsning, idet der etableres strøm i kajen på containerterminalen til elektrisk drift af kraner. Dette vil reducere støjbelastningen samt sikre opfyl-delse af ADP’s klimamål.

På den ny ro/ro terminal etableres fremføring af strøm til kajen for at fremtidssikre til land-strømstilslutning af ro/ro skibe.

Kilde: Fredericia Havn


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vindmøller skaber jobs på Bornholm
- APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
- Landstrøm på vej til DFDS-færger
- Landstrømsanlæg på vej i Korsør Havn
- Brancher sammen om Power-to-X strategi
- Havn udskifter legendarisk navn
- Ystad klar til øget trafik til Bornholm
- Kom på rundvisning i Horsens Havn
- Kinesisk gigant vil være medejer i Hamborg
- Grøn biometanol fabrik på Vordingborg Havn
- Aalborg Havn: Første kajforlængelse i 30 år
- Sjældne besøg i Københavns Havn


Dagens mest læste

- Nyt dansk bud på installationsfartøj
- Karstensens Skibsværft øger ordrebogen
- Helikoptere redder 16 fra grundstødt skib
- Eimskip får bøde på 75 mio. kroner
- Sidste søfolk rejser hjem fra efterladt skib


Ugens mest læste

- APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
- Molslinjen vi sejle gratis midt på ugen
- Tre skibe involveret da stormvejr ramte
- Officerne har fået ny overenskomst
- Havn udskifter legendarisk navn
- Historisk sejlads over Atlanten er i gang
- VTS Femern Bælt operativt fra 1. juli
- Skoleskibet Danmarks kaptajn går i land
- Udforskning af historisk vrag på vej
- Brand på MSC mega-containerskib
Klik venligst
Klik venligst