Forsinkelser tager stor bid af kapaciteten
En analyse fra Sea-Intelligence viser, at overfyldte havne og for få containere giver så store forsinkelser, at det absorberede næsten 12 pct. af kapaciteten i på verdens containerskibe i februar. Og med det nye udbrud af corona i Kina er der ikke udsigt til en snarlig bedring.
Selvom i praksis alle containerskibe er i drift er det langt fra nok til at klare efterspørgslen. Overfyldte havne og mangel på tomme containere betød, at 2,8 mio. teu blev skåret ud af ligningen i februar, mens tallet faldt til 2,1 mio. teu i april - svarende til 8,6 pct. af kapaciteten, viser analysen fra Sea-Intelligence.
Det normale niveau for tab af kapacitet på grund af forsinkelser ligger på omkring 2 pct., men verdens tilstand er ikke normal - og det smitter i den grad af på container-shipping.
Værst så det ud på Transpacific-ruterne, hvor overbelastede havne betød et kapacitetstab på omkring 25 pct. i månederne fra januar til april. Mindre dramatisk så det ud på Asien-Europa-ruterne, hvor omkring 11 pct. af kapaciteten blev slugt af forsinkede skibe.
Størrelsen af problemet kan også illustreres på en anden måde: Den samle globale flåde af ultrastore containerskibe på mindst 18.000 teu har en samlet kapacitet på omkring 2,7 mio. teu. Det betyder med andre ord, at effekten af forsinkelserne svarer til, at alle de største skibe blev taget ud af drift, påpeger Sea-Intelligence.
At der ikke er udsigt til en snarlig bedring viser antallet af containere, der hober sig op i det sydlige Kina på grund af det nye Covid-19-udbrud omkring havnen i Yantian. Antallet har allerede overgået den volumen, der blev forsinket ved Ever Givens seks dage lange blokering af Suez-kanalen, estimerer Lars Jensen, CEO i Vespucci Maritime, der har kigget nærmere på tallene.
“Afskibere bør ikke undervurdere størrelsen af de kommende afledte effekter,” advarer han i et indlæg på Linkedin.
Kilde: Sea-Intelligence