danskerederier.gif

Afgørende klimamøde i IMO starter i dag

Afgørende klimamøde i IMO starter i dag
Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, håber ikke, der går "politisk fnidder" i forhandlingerne. Foto: Danske Rederier.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 10:16


Danmark er klar med et grønt pres for at nå en ambitiøs aftale, når de  forskellige repræsentanter fra medlemslandene logger på det årlige møde i miljøkomiteen, det såkaldte MEPC 76. Der er særligt fokus på de tekniske og operationelle krav, der skal gøre skibsfarten 40 pct. mere energieffektiv i 2030.

IMO er under et stadigt stigende pres fra medlemslande - herunder Danmark - og for at agere hurtigere og mere effektivt for at nå de klima-mål, som organisationen selv har sat op. Mål som mange iøvrigt ikke finder ambitiøse nok.

Derfor er det vigtige forhandlinger, der går i gang i dag og løber frem til 18. juni.

”Det er nu de 174 lande skal blive enige om de afgørende spørgsmål, som eksempelvis den hastighed skibene skal forbedre sig med frem mod 2030. Vi anerkender, at det er vanskeligt, og at timelange onlinemøder bliver en kæmpe udfordring, men vi har som branche brug for en afklaring af, hvordan skibene bliver reguleret fra 2023 og frem,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

”Der er selvfølgelig tekniske emner, som eksempelvis håndtering af skibe med højt energiforbrug til at køle lasten, der kræver mere arbejde. De skal holdes på bordet også efter MEPC 76, så jeg håber ikke, der går politisk fnidder i den,” siger Maria Skipper Schwenn.

Også et forslag om at etablere en forskningsfond, der gennem en ekstra afgift på brændstof skal samle 5 mia. dollars til at booste forskning i den grønne omstilling af skibsfarten, er på bordet.

”Forslaget om fonden er fremsynet og viser, at industrien tager ansvar. Derfor er jeg også glad for, at vigtige skibsnationer som Japan, Singapore og ikke mindst Danmark støtter forslaget,” siger Maria Skipper Schwenn.

Endelig skal medlemslandene drøfte et forslag fra Frankrig, Tyskland, Sverige og Danmark, der vil sparke gang i drøftelserne af, hvordan prisforskellen mellem nye brændstoffer som ammoniak og metanol og traditionelle fossile brændstoffer lukkes.

”Omstillingen af skibsfarten er i fuld gang, men for at sætte turbo på, skal vi have fundet en model for de såkaldte MBM’er – de markedsbaserede mekanismer. Det er afgørende, at det kan betale sig at gå forrest og satse på grønne brændstoffer, og derfor er det nødvendigt med et værktøj, der kan formindske prisforskellen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Her foreslog Maersk´s topchef, Søren Skou, fornylig en afgift på 450 dollar/ton fossilt brændstof, der skal give de nye grønne og 0-udledende brændsler en større chance for at udbredelse.

Kilde: Danske Rederier.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- De store rederier sidder på markedet
- Ny hollandsk formand for SEA Europe
- X-Press Pearl forurening breder sig
- VTS Femern Bælt operativt fra 1. juli
- 300 containerskibe venter på plads i havne
- Krav om overenskomst på Femern-projektet
- Seacor Power hæves ikke som planlagt
- Maersk varsler forsinkelser på 16 dage
- Afgørende klimamøde i IMO starter i dag
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- DI efterlyser lempelse af rejserestriktionerne
- Sverge: Skibe skal afløse 25.000 lastbiler


Dagens mest læste

- De store rederier sidder på markedet
- Norge fastholder sin olie- og gasproduktion
- Marinehjemmeværnet øver samarbejde


Ugens mest læste

- Noahs Ark er ikke sødygtig
- Ikke set før: Michelin bag oppusteligt sejl
- X-Press Feeders beskyldes for cover-up
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- Nyt polar-ekspeditionsskib ud i lyset
- Pioneering Spirit i ny kraftpræstation
- “Black Box” bjærget fra X-Press Pearl
- Hurtigfærge på grund i New Yorks East River
- Stor interesse for Maersk´s containerfabrik
- Sikkerhedsrådet advaret om mulig katastrofe
Klik venligst
Klik venligst