danskerederier.gif

Afgørende klimamøde i IMO starter i dag

Afgørende klimamøde i IMO starter i dag
Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, håber ikke, der går "politisk fnidder" i forhandlingerne. Foto: Danske Rederier.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 10:16


Danmark er klar med et grønt pres for at nå en ambitiøs aftale, når de  forskellige repræsentanter fra medlemslandene logger på det årlige møde i miljøkomiteen, det såkaldte MEPC 76. Der er særligt fokus på de tekniske og operationelle krav, der skal gøre skibsfarten 40 pct. mere energieffektiv i 2030.

IMO er under et stadigt stigende pres fra medlemslande - herunder Danmark - og for at agere hurtigere og mere effektivt for at nå de klima-mål, som organisationen selv har sat op. Mål som mange iøvrigt ikke finder ambitiøse nok.

Derfor er det vigtige forhandlinger, der går i gang i dag og løber frem til 18. juni.

”Det er nu de 174 lande skal blive enige om de afgørende spørgsmål, som eksempelvis den hastighed skibene skal forbedre sig med frem mod 2030. Vi anerkender, at det er vanskeligt, og at timelange onlinemøder bliver en kæmpe udfordring, men vi har som branche brug for en afklaring af, hvordan skibene bliver reguleret fra 2023 og frem,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

”Der er selvfølgelig tekniske emner, som eksempelvis håndtering af skibe med højt energiforbrug til at køle lasten, der kræver mere arbejde. De skal holdes på bordet også efter MEPC 76, så jeg håber ikke, der går politisk fnidder i den,” siger Maria Skipper Schwenn.

Også et forslag om at etablere en forskningsfond, der gennem en ekstra afgift på brændstof skal samle 5 mia. dollars til at booste forskning i den grønne omstilling af skibsfarten, er på bordet.

”Forslaget om fonden er fremsynet og viser, at industrien tager ansvar. Derfor er jeg også glad for, at vigtige skibsnationer som Japan, Singapore og ikke mindst Danmark støtter forslaget,” siger Maria Skipper Schwenn.

Endelig skal medlemslandene drøfte et forslag fra Frankrig, Tyskland, Sverige og Danmark, der vil sparke gang i drøftelserne af, hvordan prisforskellen mellem nye brændstoffer som ammoniak og metanol og traditionelle fossile brændstoffer lukkes.

”Omstillingen af skibsfarten er i fuld gang, men for at sætte turbo på, skal vi have fundet en model for de såkaldte MBM’er – de markedsbaserede mekanismer. Det er afgørende, at det kan betale sig at gå forrest og satse på grønne brændstoffer, og derfor er det nødvendigt med et værktøj, der kan formindske prisforskellen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Her foreslog Maersk´s topchef, Søren Skou, fornylig en afgift på 450 dollar/ton fossilt brændstof, der skal give de nye grønne og 0-udledende brændsler en større chance for at udbredelse.

Kilde: Danske Rederier.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fortsat ingen færge Hvalpsund - Sundsøre
- Dansk vindmølleskib udflages til Japan
- Pirater bringer Danmark i juridisk knibe
- Nye kystrutefærger yderligere forsinket
- Tilfangetagne pirater retsforfølges i Danmark
- Dryad: Dansk piratkamp en vigtig milepæl
- Rederier: Ildkamp understreger farlighed
- Esbern Snare i ildkamp med pirater
- 27 migranter druknet ud for Frankrig
- Nordic Shipholding øger sit tab i 3. kvt.
- Georg Stage fremtid fortsat uklar
- 20 skibe sidder fast i isen nord for Rusland


Dagens mest læste

- Femern: Fuld fart på gravemaskinerne
- Pirater bringer Danmark i juridisk knibe
- Dansk vindmølleskib udflages til Japan
- Passagerer må ikke blive i bilerne
- Video: Kina øver hangarskibs operationer


Ugens mest læste

- Sådan fjerner man et skibsvrag
- USA har dræbt ni iranske marinesoldater
- 20 skibe sidder fast i isen nord for Rusland
- Tag på en 115 år gammel sejlads
- Fond sikrer skibsværft mod overtagelse
- To fragtskibe på grund i Kielerkanalen
- Yara Birkeland på jomfrurejse til Oslo
- Malik Arctica er på vej til Sydpolen
- Vold mod skibsførere efterforskes ikke
- Verdens største brøndbåd leveret
Klik venligst
Klik venligst