850 mio. kr. til grønne brændstoffer
Danmark skal være med helt fremme, når det kommer til udviklingen af fremtidens grønne brændstof-løsninger. Derfor har et flertal i Folketinget afsat 850 mio. kr. til udviklingen af danske Power-to-X-projekter i Danmark og EU.
”Produktion af grøn brint har et kæmpe potentiale, både for at skabe CO2-reduktioner og for at blive Danmarks næste grønne erhvervseventyr. Med en fælles, europæisk indsats kan vi for alvor få teknologien op i skala og ned i pris og sætte fart på den grønne omstilling af f.eks. skibs- og luftfarten, der ikke umiddelbart kan elektrificeres direkte”, siger klimaminister Dan Jørgensen.
”Vi afsætter 850 mio. kr. for at give de danske virksomheder de bedste forudsætninger for at udvikle Power-to-X-teknologi og være med til at kickstarte produktionen af grønne brændstoffer. Det kommer ikke kun Danmark til gavn, men også hele Europa”, siger Dan Jørgensen.
Midlerne afsættes til et fælleseuropæisk projekt om grøn brint, et såkaldt IPCEI, der har til formål at understøtte store, transnationale udviklingsprojekter, som kan komme hele Europa til gavn. Fordelen ved at give støtte gennem IPCEI er, at det giver mere fleksible rammer for at understøtte udbuddet af vedvarende brint og andre PtX-projekter med henblik på at bringe omkostningerne ned, så udbuddet på sigt kan matche efterspørgslen på markedsbaseret vilkår.
”Vi er virkelig glade for, at regeringen og et bredt flertal af politiske partier med ny aftale sender 850 millioner kroner i retning af energiprojekter, der omdanner den grønne strøm fra havvindmøllerne til CO2-neutrale brændsler til f.eks. skibe, lastbiler, industri og fly. Pengene bidrager til, at Danmark kan rykke hurtigere i den grønne omstilling”,
siger Tine Kirk, direktør i Danske Havne.
Så sent som for en uge siden lancerede Danske Havne på sit årsmøde i samarbejde med Dansk Energi et udspil om ”En grøn havnestrategi for Power-to-X”. I udspillet slår man netop til lyd for bl.a. offentlig-private partnerskaber og for statslige penge i projekterne.
”I regeringen ser vi et kæmpe potentiale i at være en af del af dette store, grønne erhvervseventyr, som skal være med til at skabe fremtidens brændstof til de industrier, der ikke har et grønt alternativ”, siger erhvervsminister Simon Kollerup.
Power-to-X-teknologien omdanner den grønne strøm (Power) til grønne brændstoffer (X), f.eks. brint. Processen sker gennem den såkaldte elektrolyse, hvor man bruger elektricitet.
Det er Erhvervsstyrelsen, der står for behandlingen af de danske ansøgninger på området.
FAKTA
Europa-Kommissionen giver via IPCEI mulighed for statsstøtte til vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse (Important Projects of Common European Interest). Når et projekt bliver godkendt til støtte via IPCEI, er rammerne for statsstøtte mere fleksible end de normalt ville være.
Det er en forudsætning for deltagelse, at der både tildeles statsstøttemidler, samt at de deltagende virksomheder også bidrager med finansiering selv. Projekterne kan spænde over hele værdikæden for brint og PtX-produkter: Fra produktion (elektrolyseanlæg) til lagring, transport og distribution (rør, tankstationer, lagringsteknologier, mv.) samt anvendelse i diverse sektorer (fx tung transport og industri). Et IPCEI-projekt skal være et væsentligt bidrag til EU's konkurrencedygtighed og involvere mere end én medlemsstat – fordelene skal komme en væsentlig del af EU til gode.
Dansk deltagelse i IPCEI-projektet kan hjælpe til skabe et marked, hvor brint og PtX-produkter kan afsættes. De deltagende virksomheder kan desuden bidrage til at skubbe brint-udviklingen i en grønnere retning i en europæisk kontekst.
Danmarks finansiering til IPCEI for brint er en kombination af nye midler samt omprioritering af eksisterende midler. Der er bl.a. afsat 610 mio. kr. af nye midler og 240 mio. kr. af eksisterende midler.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet