Göteborg Havn bliver verdensførende
Energihavnen i Göteborg har sat kurs mod at blive verdens første, der tilbyder landstrøm til tankskibe. Havnen estimerer, at landstrøm vil reducere udledningen af CO2 i Energihavnen med 1.800 tons om året og dermed understøtte Göteborg Havns ambition om en reduktion på 70 pct. i 2030.
Ud over at spare klimaet for CO2 vil landstrømmen også betyde, at den lokale forurening med svovldioxid, NOx og støj også reduceres markant, når de store tankskibe ikke behøver at drive deres hjælpemaskiner med olie, når de er i havn.
“Vi er i gang med at tage det næste vigtige skridt ved at koble tankskibe til landstrømsanlæg. At gøre dette i eksplosionsfarlige omgivelser er mere kompliceret, og Göteborg Havn ser ud til at blive den første havn i verden, der tilbyder denne mulighed. Håbet er, at andre havne vil følge efter og gøre landstrøm til standard i eksplosionsfarlige omgivelser,” siger Jörgen Wrennfors, der er productions development ingeniør ved havnemyndigheden i Göteborg.
Flere rederier er begyndt at benytte LNG eller flydende biogas som brændstof i deres skibe, og de ser frem til flere muligheder for at reducere de miljømæssige påvirkninger ved udledninger og støj ved at sikre, at deres skibe kan blive tilsluttet landstrøm.
“Mange af rederierne har bestilt nye skibe, og den aktuelle udvikling er kommet på det rigtige tidspunkt,” siger Jörgen Wrennfors.
Havnen i Göteborg var en af de første til at tilbyde landstrøm til skibe og anlæggene er nu tilgængelige ved blandt andet Stena Lines kajanlæg i Majnabbe og Masthugget.
Det nye anlæg er blevet støttet med 10,7 mio. svenske kroner fra bl.a. Klimatlivet - et initiativ, der
støtter lokale og regionale investeringer i reduktion af drivhusgasser.
Kilde: Göteborg Havn.