Fynsk skibsværft kæmper med at skaffe stål
To måneder inden Assens Skibsværft skal i gang med at bygge en ny grønlandsk færge helt fra bunden, er det endnu ikke lykkedes værftet at skaffe den nødvendige stål. Samtidig er prisen på en del af komponenterne eksploderet.
Den 38 meter lange hybridfærge til grønlandske Disko Line er ifølge Fyens Stiftstidende den største ordre til Assens Skibsværft i nyere tid. Normalt vælger danske værfter at lade skroget fremstille i udlandet, men i Assens har man valgt selv at stå for det hele. Med krigen der raser i Ukraine, er timingen dog dårlig.
”Lige nu har vi en kæmpe, kæmpe udfordring i forhold til at få fat i det stål, vi skal bruge”, siger Erling Pedersen, CEO og medejer af værftet, til Fyens Stiftstidende.
Ud over problemer med at skaffe stål nok, er stål også steget i pris. Det samme er mange af de komponenter der indgår i skibet.
”Hver gang, at priserne stiger, er det vores bundlinje, som pengene tages fra. De ekstra udgifter lander kun hos os, fordi prisen er låst fast. Kunderne vil vide, hvad skibet koster. De har brug for at få en rentabel drift på skibet, og derfor ønsker de også på forhånd at kende skibets pris”, siger Erling Pedersen.
Færgen får en servicefart på 17 knob for traditionel fremdrift, og væsentlig lavere fart for strøm, når den f.eks. skal sejle med turister om sommeren i Diskobugten. Om vinteren er det planen at den nye færge skal sejle i Sydgrønland.
Disko Line råder over en flåde på 15 fartøjer, og den nye hybridfærge bliver rederiets største.
Redaktionen