Grøn reform skal ikke bygges på nye skatter

Topledelsen i Danske Maritime - formand Bjarne Foldager, der også er CEO for MAN Energy Solutions, og adm. direktør for Jenny Braat, er gået sammen om at skrive en kronik, bragt i dagbladet Børsen og på brancheorganisationens hjemmeside.

Du kan læse kronikken i fuld længde herunder:

For et par uger siden kom en ekspertgruppe med input til en grøn skattereform. Målet er CO2-reduktioner, men hvorfor er der pludselig sat lighedstegn mellem grøn omstilling og øget beskatning? Det er et skævt afsæt, og vi mener, at tilgangen bør være en helt anden.

De tre foreslåede modeller vil i varierende grad beskatte danske virksomheder og kan for de store udledere ende som et økonomisk skrækscenarium, der skubber produktionen til udlandet. En effekt der åbenlyst ikke løser den globale klimaudfordring, men blot flytter problemet.

Ingen af modellerne forholder sig til, hvordan man kan motivere til grøn omstilling uden at flytte penge fra virksomhederne til statskassen og rundt i det danske skattesystem med puljer, omfordeling, dokumentationskrav i 7 eksemplarer og masser af administrativt bøvl.

De forholder sig heller ikke til de internationale rammebetingelser. Den maritime industri vil utrolig gerne bidrage til vores fælles ambitiøse målsætninger, men vi skal samtidig kunne agere på det globale marked til konkurrencedygtige priser. Ellers bliver vi valgt fra.

Opdraget til eksperterne burde derfor have været et helt andet: Hvordan får vi mest mulig grøn omstilling for pengene? Hvad kan virksomhederne realistisk set sætte af til grønne tiltag, når de samtidig skal bevare deres konkurrenceevne? Og hvilke typer af virksomheder skal vi koncentrere os om at hjælpe?

Vi savner således en model 4, der belyser, hvordan vi kan nå vores reduktionsmål ved at lade pengene blive i virksomhederne, så de kan investere uden først at betale afgift, for derefter at skulle søge pengene igen.

Samtidig er der brug for konstruktive politiske tiltag, for tempoet kan sagtens øges, men der brug for mere realisme, fordi:

For det første er det svært at lave grøn omstilling, når vi ikke har nok bæredygtige energiformer at sætte i stedet for. Dette er presserende at finde løsninger på.

For det andet mangler der konkrete løsninger. For hvis en virksomhed beslutter sig for CO2-fangst, skal der bestilles en række anlæg, men disse er ikke klar endnu. Der kan sagtens gå fem år, før der kan monteres noget på skorstenen, og vi er heller ikke klar med et sted at fragte CO2’en hen. Og i ventetiden vil den ellers positivt stemte virksomhed så blive beskattet hårdt.

For det tredje betaler danske virksomheder i forvejen meget store CO2-afgifter inden for EU-systemet. Disse stiger løbende i de kommende år og ender direkte i den danske statskasse. Så hvad skal vi helt præcist med en dansk særregel, som risikerer at svække dansk konkurrenceevne, når vi i forvejen er med i EU’s kvotesystem?

For det fjerde må der loft over en eventuel dansk beskatning, for ellers vil en række virksomheder simpelthen ikke have penge tilbage til større grønne investeringer, og så er vi jo lige vidt.

Selv den mest skånsomme model fra eksperterne vil beskatte danske virksomheder markant hårdere end deres udenlandske konkurrenter og vil koste danske produktionsarbejdspladser.

Så vores opfordring er:

Lad det europæiske system vise sin effekt og vis tillid til virksomhederne, som allerede er i fuld gang med grøn omstilling. Vi er helt med på en ambitiøs CO2-beskatning, men den skal være international.

Brug i stedet for flere statslige midler til at accelerere den nødvendige forskning, udvikling og innovation, så vi både kan få vores egen grønne omstilling op i gear og øge eksporten af grønne teknologier. Alene vores danske maritime udstyr vil kunne reducere den globale udledning af drivhusgasser fra skibsfarten med mere end den samlede danske udledning.

Vi kan derfor både gøre godt i Danmark og øge eksporten, hvis modellen styrker virksomhedernes konkurrenceevne frem for at tynge dem med afgifter og bureaukrati.

Kig derudover også gerne mod Norge, hvor man har lavet en fokuseret indsats for at få udledningerne ned hos de tre største udledere, som får dækket 80 % af deres investering i CO2-fangst plus et tiårigt driftstilskud. Norge vurderer, at dette giver en langt større effekt end at skyde med spredehagl på hele erhvervslivet. Vi kunne godt tænke os at se et tilsvarende regnestykke for de største danske udledere, for måske er det samfundsøkonomisk bedre at hjælpe disse med at komme i mål.

Så lad være med at lave danske særregler. Men går man alligevel den vej, så lad pengene blive i virksomhederne, så de undgår beskatning ved at investere et tilsvarende beløb i nye teknologier og grønne løsninger. Det vil skabe en konstruktiv incitamentsstruktur fremfor endnu en skattemæssig labyrint med en sort skygge af svækket konkurrenceevne.

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere Maersk-direktør indtræder i ISS-bestyrelse

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Dansk scubber-producent kalder dansk forbud “misforstået grøn politik”

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Skrotning på det laveste niveau i 20 år

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle