Omdanner skibes overskudsvarme til strøm
Overskydende varme fra blandt andet udstødningsgas, der tegner sig for halvdelen af energien fra forbrændt brændstof på et skib, kan omdannes til elektricitet med en ny innovativ enhed, der bliver produceret hos Alfa Laval i Aalborg.
Alfa Lavals nye E-PowerPack er en banebrydende alt-i-en-enhed, som kan implementeres på eksisterende skibe, og som kan forbedre et fartøjs energieffektivitetsindeks (EEDI/EEXI) og kulstofintensitetsindikator (CII) ved at omdanne overskudsvarme fra eksempelvis udstødningsgas til elektricitet.
E-PowerPack bliver produceret hos Alfa Laval i Aalborg, som er koncernens globale center for marineaktiviteter, og som har et særligt fokus på grønne teknologier til skibsfarten.
”Ved at udnytte energi, som ellers blot ville være gået tabt, kan rederierne både spare penge på deres brændstofforbrug, styrke deres miljøprofil og forblive konkurrencedygtige, når reglerne omkring emissioner strammes”, siger Lars Skytte Jørgensen, Vice President for teknologiudvikling, Alfa Lavals marinedivision.
Overskudsvarme er en lettilgængelig, men også en underudnyttet energikilde ombord, selv om den tegner sig for hele 50 procent af energien fra forbrændt brændstof.
Teknologien, der bruges i processen, er såkaldt Organic Rankine Cycle (ORC) teknologi, som omdanner den overskydende varme fra varmekilder fra 75 grader og op til 550 grader til ren elektrisk strøm.
”E-PowerPack kan bruges til alle typer store skibe som tankere, krydstogt- og containerskibe og fungerer med alle typer brændstof. Det er således en løsning, som nemt kan implementeres i rederiernes eksisterende flåder, men som også vil kunne bruges til fremtidens CO2-neutrale brændstoffer som metanol og ammoniak”, siger Lars Skytte Jørgensen.
De første E-PowerPacks er allerede i produktion hos Alfa Laval i Aalborg.
Redaktionen