Pandemien har kostet maritim eksport dyrt
Danmarks maritime industri blev hårdt ramt af coronapandemien i 2020, hvor eksporten faldt med en fjerdedel til 27,5 mia. kr. mod 36,4 mia. i 2019. En næsten ubrudt fremgang siden 2015 blev dermed brudt.
EU er fortsat eksportmæssigt det største enkeltmarked for den danske maritime industri efterfulgt af Kina og Sydkorea. Den maritime eksport til de øvrige EU-lande udgør 20,7 pct. af den samlede maritime eksport. Kina (16,8 pct.), Sydkorea (9,5 pct.) og USA (8,2 pct.) udgør henholdsvis det næststørste, tredjestørste og fjerdestørste marked.
Trods faldet i 2020 står den danske maritime industri dog fortsat stærkt, men det politiske fokus lader fortsat en del tilbage at ønske, mener Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime:
“Vores medlemsvirksomheder har heldigvis nydt godt af, at de stod meget stærkt, da krisen ramte, men alle blev ramt, og alle har kæmpet hårdt.Til gengæld må jeg sige, at Folketingets opbakning til eksporterhvervene burde have været langt større, og det gælder også for nuværende.”
“Fokus har i alt for høj grad ligget på de nære udfordringer, men eksporten er fundamentalt vigtig for dansk økonomi, og der er stadig brug for politiske initiativer, som kan bidrage til at styrke Danmarks position på verdensmarkedet – både inden for det maritime og på andre områder,” siger Jenny Braat.
Selvom der nu ifølge direktøren er godt gang i den maritime industri igen, peger hun på nogle “yderst bekymrende tendenser” med øget protektionisme på nogle af de vigtigste markeder, ikke mindst Kina.
“Det arbejder vi i internationale sammenhænge med at dæmme op for, så vi kan få verdensmarkedet normaliseret og få sikret et level playing field,” siger Jenny Braat.
Kilde: Danske Maritime