danskerederier.gif

Nødvendigt med regelforenkling

Nødvendigt med regelforenkling
Arkivfoto.

Onsdag 18. maj 2022 kl: 13:15


Ambitionen om at etablere etablere 150 GW havvind i Nordsøen, som præsenteres officielt senere i dag, skal følges op af en regelforenkling, der kan få sat tempoet i vejret og gjort godkendelsesprocesser mere smidige. Der skal etableres en “grøn regulatorisk motorvej”, mener Danske Rederier.

Vestas klapper i hænderne, det samme gør Green Power Denmark og Danske Rederier over visionen om at etablere havvind nok til at forsyne 230 mio. europæiske husstande med grøn strøm frem mod 2050.

Men de nuværende regler er ikke smidige nok. Det er nødvendigt at skabe en “grøn genvej” for at komme videre med havvindambitionerne, mener Danske Rederier.

”Det afgørende er nu, at vi får en plan for, hvordan de mange nye GW skal realiseres. Ét er at opsætte et mål, noget andet er at finde ud af, hvordan vi rent faktisk fører det ud i livet. Her har der været udfordringer med behandlingstiden for både tilladelser og udbud, og vi er nødsaget til at gå bort fra den hidtidige “stop and go” tilgang til udbygningen. Vi skal skabe en grøn regulatorisk motorvej for at indfri ambitionerne,” siger Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier.

Hun er en af de virksomhedsledere, som i dag deltager i topmødet om europæisk havvind på Esbjerg Havn med statsminister Mette Frederiksen, kommissionsformand, Ursula von der Leyen, Tysklands kansler, Olaf Scholz, Hollands premierminister Mark Rutte og Belgiens premierminister Alexander De Croo samt energiministre fra de fire lande.

“Dette er en brik i et stort puslespil, og det er ganske ambitiøst, at fire lande vælger at satse på at levere knap halvdelen af al den offshorevind, som der er behov for i 2050,” siger professor Brian Vad Mathiesen, Aalborg Universitet, der er en af Danmarks førende eksperter i energiplanlægning, til Berlingske.

"Det er særligt godt og enormt positivt, fordi de er lande, der har muligheden og ressourcerne, men det er stadig kun en brik. Vi skal have endnu mere havvind, hvis ikke vi får etableret de billigere og tættere beliggende landvindmøller og solceller, som vi skal være helt sikre på også at få etableret,” siger professoren.

Den ambitiøse plan vil sikre titusindvis af arbejdspladser i de store vind-virksomheder i Danmark.
"Men også i underskoven af små og mellemstore virksomheder, der er underleverandører til eksempelvis Vestas og Ørsted," siger Kristian Jensen, der er nytiltrådt direktør for Green Power Denmark.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Slut med dansk flaring i Nordsøen
- Ørsted og DSV tester fragtdroner offshore
- Ny placering af Hesselø Havvindmøllepark
- Noble frasælger fem rigge inden fusion
- Cadeler skal installere de allerstørste
- Staten tager ansvar i udvikling af CCS
- Shell vil deltage i finansieringen af energi-ø
- Equinor planlægger gigantisk havmøllepark
- Viking satser på amerikansk havvindsektor
- Maersk Valiant sikret forlængelse i Surinam
- Regeringen vil femdoble havvind i 2030
- Ziton får ny kapitalstruktur og ny ejer


Dagens mest læste

- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- Kulskib forlod sejlrute i Great Barrier Reef
- Nyslået skibsfører får kammeratskabspris


Ugens mest læste

- Russisk bilskib brudt i brand
- Endnu et Maersk skib forlader Fredericia
- De kan bare det der …
- Klor eksplosion dræber 11 og sårer 250
- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- En hel skibsfuld Mercedes gik op i røg
- Forlis koster ministerium mio-bøde
- Skibsvrag fundet på 7000 meters dybde
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe
Klik venligst
Klik venligst