Overflod af containere på vej efter krisen
I bestræbelserne på at løse de enorme logistiske problemer, som Covid-19 krisen har skabt, har rederierne får produceret så mange containere, at millioner af dem vil være overflødige, når der en gang igen er blevet styr på flaskehalse og andre udfordringer, viser en analyse fra Sea-Intelligence.
De forlængede transporttider på grund af flaskehalse og forsinkelser har betydet, at behovet for containere vokser, fordi hver enkelt container er længere undervejs. På baggrund af tal fra Hapag-Lloyd´s erfaringer med forlængede transporttider, har Sea-Intelligence regnet på, hvad det kan oversættes til for hele markedet.
Hapag-Lloyd´s tal viser, at effektiviteten lå relativt stabilt på mellem 1,2 og 1,3 transporter pr. container pr. kvartal i 2010 til 2018. Men i corona-perioden fra 2020 til 2022 faldt effektiviteten til 0,95.
På baggrund af de tal havde Hapag-Lloyd i 1. kvartal i år brug for godt 3 mio. teu for at flytte deres last. Hvis situationen blev normaliseret nu og her, ville behovet falde med 17 pct. - og hvis det tal er repræsentantativt for det globale marked, ville det betyde, at ca. 8,5 mio. teu ud af den samlede bestand af containere på ca. 50 mio. teu. vil stå ubenyttede hen.
Men da der er bestilt mellem 4,5-4,8 mio. teu ekstra til levering i år, risikerer verden at stå med 13 mio. teu ubenyttede containere, når situationen er normaliseret.
Kilde: Sea-Intelligence