Klik venligst
danskerederier.gif

CMA CGM hopper på metanol-bølgen

CMA CGM hopper på metanol-bølgen
Jacques Saadé var CMA CGM´s første dual-fuel LNG containerskib. Nu har rederiet bestilt seks til metanoldrift.

Tirsdag 7. juni 2022 kl: 14:57


Dual-fuel gasdrift har siden 2017 været et must, når CMA CGM har bestilt store nybygninger. Men nu har det franske rederi afgivet en ordrer på 16 dual-fuel containerskibe, hvoraf de seks skal kunne drives af metanol, mens resten er dual-fuel LNG-skibe.

Maersk har lagt sig i spidsen i det grønne kapløb blandt verdens største containerrederier med en ambition om at blive klimaneutrale allerede i 2040 og har bestilt 12 store containerskibet til metanol-drift og lidt mindre på 2.100 teu, der allerede skal leveres næste år.

Nu følger CMA CGM så efter en bestilling på 6 metanoldrevne containerskibe med en kapacitet på hver 15.000 teu til levering i 2024 og 2025, men bestillingen af 10 skibe til fossil-drift vækker kritik hos NGO´en ShipItZero, der opfordrer det franske rederi til at aflyse ordren på de LNG-drevne skibe og i stedet investere fuldt ud i nul-udledende skibe og brændstoffer. Penge skulle der være nok af.

“Selvom vi er opmuntrede over at se CMA CGM endelig foretage investeringer i renere skibe med disse dual-fuel metanol skibe, er virksomheden fortsat en af de værste klimaforbrydere blandt containerskibsoperatører,” udtaler Kendra Ulrich, der er shipping-kampagne direktør i Stand.earth, i en pressemeddelelse fra ShipItZero koalitionen.

“CMA CGM har investeret milliarder i de senere år i snesevis af fossilgasdrevne nybygninger - herunder ni af verdens største LNG-drevne containerskibe. Flydende fossil-gas er primært metan - en drivhusgas, der fanger 86 gang mere varme på kort og mellemlangt sigt end CO2,” påpeger Kendra Ulrich.

CMA CGM giver sig selv ti år mere end Maersk til at nå målet om klimaneutralitet.

Den nye bestilling af de 16 skibe blev offentliggjort i forbindelse med rederiets kvartalsregnskab, der slog alle rekorder med et resultat på 7,2 mia. dollar.
CMA CGM samlede ordrebog omfatter nu 69 skibe, skriver gCaptain.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Verdensrekorden på kapacitet slået igen
- Første metanoldrevne tankskib leveret
- Historisk stor enkeltordre til Samsung Heavy
- Stena og Wärtsilä på vej med de største
- Bredgaard søsætter nybygning til Grønland
- Første metanol-drevne krydstogtskib på vej
- Tuco-båd flyver helt elektrisk over vandet
- Særlige tiltag skal øge komforten i blæst
- CMA CGM hopper på metanol-bølgen
- Royal Arctic Line døber nyt skib
- Tuco udvikler brændselsceller til workboats
- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe


Dagens mest læste

- Voldsom brand i skrotlast kvæster tre
- SDK FREJA leverer stærk vækst efter fusion
- Ny aftale om grøn strøm gavner skibsfarten


Ugens mest læste

- Bilskib sejlet på grund med vilje
- To omkommet om bord på Norden tankskib
- Maersk overvejer at fordoble grøn ordre
- Estonia: Mystisk hul større end først antaget
- ÆrøXpressen i voldsom påsejling
- Ikonisk flydende restaurant forlist
- Robert Maersk Uggla svarer Biden igen
- Sovcomflot skibe har fået nye forsikringer
- Verdensrekorden på kapacitet slået igen
- Historisk stor enkeltordre til Samsung Heavy
Klik venligst
Klik venligst