Første vinddrevne bilskib får dansk islæt
Det danske skibsdesign firma Knud E. Hansen har indgået en aftale med Wallenius Marine om at gå ind i projektet om at designe verdens første vinddrevne ro/ro biltransport skib, Orcelle Wind, der får en kapacitet på 7000 enheder.
Skibet, der bygges for Wallenius Wilhelmsen gruppen, vil kunne sejle med en hastighed på mellem 10-12 knob alene ved vindkraft og reducerer dermed udledningerne med helt op til 90 pct. i forhold til et konventionelt drevet skib.
Orcelle Wind skal efter planen kunne sættes drift i 2025 som det første fartøj i det såkaldte Oceanbird koncept, der blev præsenteret september 2020, hvor videoen nedenfor blev publiceret.
Udstyret med fem enorme 80 meter høje sejl vil det 200 meter lange bilskib være i stand til at krydse Atlanten med 7.000 biler om bord på 12 dage.
Teleskopkonstruktionen gør det muligt at sænke højde på skibet fra 105 meter til 45 meter f.eks. når skibet skal i havn eller ved meget kraftig vind
For at kunne manøvrere ind og ud af havne
- og for en sikkerheds skyld - bliver skibet udstyret med en hjælpemotor.
Kilde: Knud E. Hansen.