Shipping halter bagud med klimamål
Kun godt en trediedel af af verdens store shippins-selskaber har udtalt klare mål om at blive klimaneutrale i 2050 eller tilsluttet sig IMO´s klimamål om en halvering af udledningen. Et alvorligt wake-up call for industrien, hedder det i ny rapport fra Maersk Center.
Den nye analyse, der er gennemført af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS), viser, at kun 33 ud af 94 store shipping-selskaber i verden tager reduktionen af drivhusgasser så alvorligt, at de har sat sig mål om at nedbringe udledningen i overensstemmelse med med IMO´s målsætning.
Undersøgelsen er gennemført blandt de største ejere af skibe indenfor tank, bulk, container og RoRo/bilsegmentet, der tegner sig for 70 pct. af de globale udledninger fra skibsfarten.
Og resultatet placerer shipping langt bagud i forhold til andre industrier. For to år siden viste en undersøgelse gennemført at KPMG således, at 66 pct. af de undersøgte virksomheden i bilindustrien, 56 pct. i olie- og gasindustrien og 45 pct. indenfor transport og fritid havde udarbejdet bæredygtighedsrapporter med reduktionsmål.
"MMMCZCS opfordrer kraftigt skibsejere til at sætte ambitiøse mål for reduktion af udledningerne, helst i overensstemmelse med en netto-nul-ambition i 2050 eller tidligere og supplere løfterne med håndgribelige mål og planer allerede for dette årti,” siger Bo Cerup-Simonsen, adm. dir. for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
“Gennemsigtighed er nøglen til omstillingen, og der er ingen tvivl om, at skibsejere og operatører i stigende grad vil have behov for at være transparente omkring deres klimamål og handlinger - ikke alene for lovgivernes skyld, men også for at leve op til forventningerne fra kunder, investorer, forsikringsselskaber - omverdenen som helhed - og ikke mindst fra medarbejderne,” tilføjer han.
Undersøgelsen viser også, at container industrien er længst fremme i forhold til at sætte mål. 16 ud af de 30 største selskaber i segmentet har sat sig reduktionsmål i forhold til 2050, svarende til 69 pct. af den den totale containerskibs-kapacitet i ejet tonnage.
Kilde: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping