Venstrefløjen: Maersk bør sænke priserne
Franske CMA CGM giver efter pres fra den franske finansminister rabat til franske kunder, og nu presser SF og Enhedslisten på for at få Maersk til at gøre det samme. “Jeg synes virkelig, at Maersk burde følge trop,” siger Lisbeth Bech-Nielsen (SF) til Finans.
I Danmark forsøger SF og Enhedslisten nu også at lægge pres på Maersk for at give rabat på de ekstraordinært højer priser på at få fragtet containere med henvisning til selskabets meget høje overskud, der i fjor nåede 118 mia. kr.
Således mener SF´s erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen, således, at Maersk har “pelset” danske virksomheder ved at hæve priserne under coronakrisen, hvor den enorme efterspørgsel sammen med flaskehale skabte mangel på kapacitet.
CMA CGM blev i starten af sidste uge opfordret til at give rabat til franske kunder af finansministeren - og fulgte denne opfordring ved at sætte prisen ned overfor store franske detailvirksomheder med ca. 500 euro pr. container, svarende til ca. 10 pct.
“Danske virksomheder kommer i krise, fordi de skal betale fragtpriser, som er væsentligt højere end normalt, og danske forbrugere skal også betale mere for varerne,” siger Lisbeth Bech-Nielsen ifølge Finans.
Enhedslistens erhvervsordfører, Rune Lund, ser helst, at der bliver pålagt en særskat på Maersk. “Men jeg synes, at Mærsk, der tager høje fragtpriser, får historiske overskud og betaler bagateller i skat, skal gøre sin franske konkurrent efter. Jeg tror, at rigtigt mange danskere vil påskønne samfundshensyn fra virksomhederne, når priserne presser,” siger erhvervsordfører Rune Lund.
Maersk ønsker ifølge Finans ikke at kommentere på opfordringen for de to partier. I Venstre afviser erhvervsordfører Torben Schack Pedersen forslaget med henvisning til, at han principielt ikke vil blande sig i, hvordan private virksomheder fastsætter deres priser.
Kilde: Finans.