Klik venligst
danskerederier.gif

Hvad skal du have i løn? Kampen starter nu

Hvad skal du have i løn? Kampen starter nu
Foto: Sydbank.

Onsdag 4. januar 2023 kl: 13:51


Overenskomstforhandlingerne 2023 tegner til at blive de sværeste i mands minde. Den høje inflation sætter lønforhøjelser helt øverst på lønmodtagernes ønskeseddel. Arbejdsgiversiden peger på højere omkostninger og en usikker fremtid. Forhandligerne begynder i dag.

Onsdag begynder forhandlingerne om Industriens Overenskost og Industriens funktionæroverenskomst, der tilsammen dækker godt 200.000 medarbejdere, mellem topforhandlerne fra DI og CO-Industri.

Resultatet af disse forhandlinger danner grundlag for lønudviklingen på resten af arbejdsmarkedet, herunder de maritime erhverv.

Og direktøren for DI, Lars Sandahl Sørensen forudser “særdeles vanskelige forhandlinger”.

“Vi står i en helt usædvanlig situation. Der er krig i Europa og energikrise. Det økonomiske bagtæppe er gennemfarvet af høj inflation og meget stor usikkerhed omkring os. Det præger både vores og lønmodtagernes udgangspunkt for forhandlingen. På baggrund af den høje inflation og et arbejdsmarked, hvor der stadig er mangel på arbejdskraft og rekordhøj beskæftigelse, forventer vi, at lønmodtagerne vil gå til forhandlingerne med usædvanligt høje forventninger og krav til resultatet,” skriver Lars Sandahl Sørensen i en pressemeddelelse forud for forhandlingerne.

Og netop den høje inflation med den deraf faldende købekraft har sat lønforhøjelser øverst på lønmodtagernes ønskeseddel.

“Mine medlemmer vil bare have mere i løn. Så enkelt er det,” siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, ifølge Finans.

Og mere i løn står også øverst for Claus Jensen fra Dansk Metal ved indgangen til forhandlingerne.
Men det vil tage tid at indhente den tabte købekraft, advarer han.

“Jeg kan sige, at vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at vi så hurtigt som muligt kommer tilbage på sporet. Jeg har ingen illusioner om, at vi kan gøre det på et år. Men vi skal der hen, siger Claus Jensen, der ifølge Berlingske i stedet peger på en tidshorisont på tre år.

Hvis parterne ikke kan nå til enighed, kan det til foråret ende med den første storkonflikt siden 1998, der løb i 11 dage, til den blev afsluttet ved et lovindgreb af regeringen Poul Nyrup Rasmussen.


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Svendborg-værft solgt til lokal virksomhed
- Russisk exit kostede dyrt i Wärtsilä
- Analyse: Diversificering af forsyningskæder
- Hvor bliver den grønne omstilling af?
- Glæde over ordre til europæisk værft
- Danske Navadan solgt til Wilhelmsen
- Orskov Yard opnår historisk godt resultat
- Fayard har besøg af to store færinger
- Hvad skal du have i løn? Kampen starter nu
- Vigtigt skridt mod storskala CO2-lagring
- Svanehøj slutter året med stor ordre
- Hempel solgte maling til russiske FSB


Dagens mest læste

- Maersk indsætter droner til lager-tjek


Ugens mest læste

- Verdens ældste krydstogtskib solgt til ophug
- Engang verdens største - nu er det solgt
- Sigtelse: Besætningsmedlem tæsket ihjel
- Brand om bord på stort containerskib
- 4,5 tons kokain beslaglagt fra fragtskib
- Nyt dansk samarbejde vil designe flådeskibe
- Hemmeligholdt rapport påpeger fejl
- Svendborg-værft solgt til lokal virksomhed
- Express 1 sat ude af spillet af defekt kobling
- Det kan tage måneder at opklare årsagen
Klik venligst
Klik venligst