Metanoldrevne containerskibe i spidsen

Ill.: Maersk.
Lørdag 4. marts 2023 kl: 10:00
Containerrederierne har lagt sig i spidsen i den grønne omstilling. Således udgør dualfuel metanoldrevne containerskibe bestilt til dato i år nu 62 pct. af de afgivne ordrer, viser en opgørelse fra Alphaliner. Blot 8 pct. af ordrerne er afgivet på konventionelt drevne skibe.
Det var A.P. Møller - Maersk, der i 2. halvår af 2021 var det første rederi, der bestilte metanoldrevne skibe som led i den danske virksomheds mål om at blive nul-udledende i 2040.
logistik.
På det tidspunkt blev 64 pct. af de afgivne ordrer givet på konventionelt drevne containerskibe og 24 pct. på LNG-drift. Efter et lille dyk i første halvår af 2022 har metanol for alvor bidt sig fast som fremtidens grønnere alternativ og overhalede i 2. halvår i fjor LNG, som det fremgår af grafen herunder.
“Grafen viser, at den grønne revolution indenfor containershipping nu for alvor er på vej med rederier, der bruger enorme kontante indskud til at ombygge deres flåder til energiomstillingen,” skriver Alphaliner i en kommentar til opgørelsen.
MAN Energy Solutions, der er en af de primære leverandører af skibsmotorer udtalte for nogle uger siden, at interessen for metanol som brændstof er steget og repræsenterer mere end 30 pct. af de projekter, som selskabet har i pipelinen på tværs af en bred vifte af skibs-segmenter.
Kilde: Splash.

|