Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

G6 kæmper for at blive konkurrencedygtig

G6 kæmper for at blive konkurrencedygtig

Fredag 1. august 2014 kl: 09:47


Når det gælder om at få bragt containerne frem til rette sted og rette tid, kæmper G6-alliancen for at blive konkurrencedygtig på ruterne mellem Asien og Nordeuropa. Maersk Line var i juni en klar nr. et på Top 20-listen over de mest driftssikre containerrederier, viser en opgørelse fra SeaIntel.

”G6-redernes betydelige under-performance på Asien-Nordeuropa har været konstant i løbet af det forløbne år og må hos G6-rederne være årsag til stor bekymring med hensyn til at tilbyde kunderne en tilfredsstillende service. Desuden må det være en meget omkostningstung affære for G6-rederne, da deres forsinkede skibe er nødt til at indhente det forsømte, og det betyder meget høje brændstofomkostninger. I disse år, hvor rederne har stort fokus på at reducere deres omkostninger, ser det ud som om, at der er store muligheder for omkostningsreduktioner, hvis de er i stand til at forbedre performance. Med en forbedret performance til rette tid, får afskiberne mere et produkt i overensstemmelse med det lovede, og det skulle forhåbentlig være en betydelig drivkraft”, siger Alan Murphy, partner i SeaIntel.

Øverst på SeaIntel’s globale Top 20-liste lå i juni Maersk Line, Hamburg Süd og Hanjin med en performance på henholdsvis 87,2 procent, 85,2 procent og 78,9 procent. Når det gælder den samlede globale performance lå den stort set uændret på 75,6 procent i juni mod 75,3 procent i maj. Opgørelsen i juni måned er baseret på 10.240 skibsanløb, mens containerleveringerne er baseret på mere end 3,2 millioner containerleveringer.

På de vigtige ruter mellem Asien og Nordeuropa anfører SeaIntel, at G6-rederne i løbet af de sidste 12 måneder har placeret sig i bunden af listen med en performance, der er betydeligt under deres vigtigste konkurrenter. I løbet af det sidste år har G6-rederne gennemsnitligt haft en performance med hensyn til at levere containerne til tiden på 41 procent på Asien-Nordeuropa-ruterne. Rederier som UASC, Hanjin, K Line og Maersk Line har derimod haft en tilsvarende performance på henholdsvis 69, 71, 75 og 97 procent.

Kilde: SeaIntel


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DHT går i offensiven med stort opkøb
- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- Forsvaret redder to fiskere nord for Skagen
- Maersk Line giver indrømmelser til EU
- Maersk-stævning del af langt større sag
- Opbakning til stærk maritim vækstplan
- Raterne går op - skrotning markant ned
- Maersk Line stævnes i sag om prisaftaler
- Landdistrikterne vil udvide nettoløns-regler
- Sovcomflots overskud faldt en tredjedel
- Politikere vil have Aarhus med på ny færge
- Container-rater op med 64% på Kina-Europa


Dagens mest læste

- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- SF: Hellere gas fra Tyra end fra Putin
- Tyra-aftalen:I Esbjerg kan de gå på vandet
- Norwegian skifter til All Inclusive i Danmark
- Koreansk tragedie op i lyset


Ugens mest læste

- Vanvittig indsejling går viralt
- Værfter punkterer Trumps flådeudbygning
- Ny Nordsø-aftale er på plads
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Dansk bulker kolliderer med atomisbryder
- Sømand faldt i ballasttank og druknede
- Siemens’ andet havmølleskib klar
- 42 bådflygtninge dræbt af helikopter
- Første glimt af ny krydstogt-serie
- Mærsk produkttanker berøvet i Indonesien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst