Store containerskibe truer fleksibiliteten
Brugen af stadigt større oceangående containerskibe gør containerrederierne mindre fleksible med hensyn til justering af kapaciteten, viser en ny analyse fra SeaIntel. Analysen, der dækker perioden januar 2013 til april 2015, omfatter 108 uger på ruterne mellem Asien og Nordeuropa. Her har der været 95 aflyste afsejlinger, svarende til næsten en pr. uge.
Af de 95 aflysninger drejede kun 16 procent sig om store skibe, mens de 84 procent var mindre skibe. Som regel vælger rederierne at aflyse en afsejling, der i størrelse svarer til det antal containere, man mangler i den pågældende uge.
For øjeblikket er der en tendens til, at der bliver bestilt flere store skibe. Senest er det kommet frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen. Samtidig antages det, at disse store containerskibe bliver sat ind mellem Asien og Nordeuropa. Dermed vil antal af services mellem Asien og Nordeuropa blive mindre i de kommende år, efterhånden som disse nye og store containerskibe bliver leveret.
Det betyder, at rederierne vil blive mindre fleksible i forhold til aflysninger, fordi en aflysning vil betyde, at en større procentdel af rederiernes ugentlige kapacitet vil gå tabt, og flere af rederiets kunder vil blive påvirket.
Kilde: Lloyd’s Loading List