Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Store containerskibe truer fleksibiliteten

Store containerskibe truer fleksibiliteten

Onsdag 15. april 2015 kl: 14:07


Brugen af stadigt større oceangående containerskibe gør containerrederierne mindre fleksible med hensyn til justering af kapaciteten, viser en ny analyse fra SeaIntel. Analysen, der dækker perioden januar 2013 til april 2015, omfatter 108 uger på ruterne mellem Asien og Nordeuropa. Her har der været 95 aflyste afsejlinger, svarende til næsten en pr. uge.

Af de 95 aflysninger drejede kun 16 procent sig om store skibe, mens de 84 procent var mindre skibe. Som regel vælger rederierne at aflyse en afsejling, der i størrelse svarer til det antal containere, man mangler i den pågældende uge.

For øjeblikket er der en tendens til, at der bliver bestilt flere store skibe. Senest er det kommet frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen. Samtidig antages det, at disse store containerskibe bliver sat ind mellem Asien og Nordeuropa. Dermed vil antal af services mellem Asien og Nordeuropa blive mindre i de kommende år, efterhånden som disse nye og store containerskibe bliver leveret.

Det betyder, at rederierne vil blive mindre fleksible i forhold til aflysninger, fordi en aflysning vil betyde, at en større procentdel af rederiernes ugentlige kapacitet vil gå tabt, og flere af rederiets kunder vil blive påvirket.

Kilde: Lloyd’s Loading List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst