Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Store besparelser med Nicaragua-kanal

Store besparelser med Nicaragua-kanal

Torsdag 31. juli 2014 kl: 08:00


Nicaragua-kanalen, som vil blive en stor konkurrent til Panama-kanalen, vil betyde brændstofbesparelser på op til 30 procent for de skibe, der sejler fra Asien til den amerikanske østkyst. Nicaragua-kanalen vil desuden også betyde sparet tid, viser en analyse fra analysefirmaet SeaIntel.

Der vil således kunne spares seks procent i tid sammenlignet med Panama-kanalen og 5,5 procent sammenlignet med Suez. Med sådanne besparelser vil Nicaragua-kanalen sandsynligvis kunne trække en del trafik væk fra Panama-kanalen.

Nicaragua gav for nylig grønt lys til byggeriet af kanalen, som vil være en 278 km lang rute fra Brito-flodens udmunding i Stillehavet til Punto Gorda-floden i Det Caribiske Hav. Kanalen vil gå gennem Lake Nicaragua, der er Mellemamerikas største sø, og blive mellem 230 meter og 520 meter bred og 27,6 meter dyb. Dermed vil selv Maersk Lines Triple E-skibe være i stand til at sejle gennem Nicaragua-kanalen, når først den er bygget færdig.

Maersk Line er i øvrigt blandt de rederier, som har udtrykt støtte til projektet, netop fordi selv de største skibe vil kunne sejle gennem kanalen og fordi man kommer til at spare en del sejlede kilometer.

Kilde: World Maritime News


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst