Femern byggeriet sættes endelig i gang

Fredag 24. april 2020 kl: 13:58

Femern byggeriet sættes endelig i gang
Det er udskudt gang på gang, men nu skulle det være ganske vist: Byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der bliver verdens længste, sættes i gang 1. januar. Det besluttede et bredt flertal i Folketinget i dag. Dermed har Scandlines udsigt til at få hård konkurrence, når forbindelse åbner medio 2029.

“Det er en historisk beslutning forligskredsen i dag har truffet om at igangsætte de store anlægskontrakter og påbegynde byggeriet på den danske side. Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger,” siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Når den 18 km lange sænketunnel står færdig i 2029 vil det være verdens længste af sin slags og reducere rejsetiden mellem Danmark og Tyskland i bil til blot 10 minutter og syv minutter i tog.
Forbindelsen ,der samlet set anslås at ville koste omkring 58 mia. kr., skal finansieres af brugerne, som det er tilfældet med Storebælts- og Øresundsforbindelsen.

Scandlines og Stena Line har tidligere klaget over, at der ville være tale om ulovlig statsstøtte i projektet, men EU Kommissionen har alligevel givet grønt lys - senest for godt en måned siden.

Her fastslog konkurrencekommissær og næstformand i Kommissionen, Margrethe Vestager, at den danske støtte til projektet er i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler. Men hun tilføjede, at der skal ske visse begrænsninger i muligheden for støtte i forhold til, hvad der tidligere var lagt op til. Og det var Scandlines godt tilfreds med.

Arbejdet på den danske side sættes i gang, selvom der fortsat verserer sager ved de tyske domstole rejst af miljøorganisationer, der muligvis kan føre til justeringer af projektet på tysk side.


Redaktionen


Lars Emtekær

Copyright © Maritime Danmark. Alle artikler, fotos og øvrige illustrationer, der er på disse sider, stammer fra Maritime Danmark. Artikler, fotos og øvrige illustrationer er beskyttet af de ophavsretslige regler og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden tilladelse.