Rapport kritiserer Maersk-kontrakt i Ghana
En rapport udarbejdet af det ghanesiske transportministerium kritiserer nu en havnekontrakt til milliarder, som selskabet MPS, der har APM Terminals og den franske Bolleré Group som hovedaktionærer, i 2015 indgik med Ghana for at være “særdeles skadelig for landet”.
Milliard-kontrakten, der omfattede udbygning og drift af Tema-havneterminalen i det sydlige Ghana, blev ifølge rapporten givet til MPS efter en pludselig afbrydelse af en igangværende udbudsrunde med syv kandidater, skriver Finans.
Ifølge rapporten får Ghana langt mindre ud af aftalen end den tidligere koncessionsaftale, der ville sende 8 mia. dollar til havnemyndigheden i aftalens løbetid i form af afgifter og tariffer. De nye vilkår betyder angiveligt, at det beløb bliver halveret til 3,9 mia. dollar.
Ifølge rapporten er der dog ikke foregået noget kriminelt i forbindelse i aftalen, men den kritiseres af det ghanesiske transportministerium for ikke at afspejle “ærlig forretningsetik”.
Maersk afviser i et skriftligt svar til Finans, at kontrakten skulle være skadelig for Ghana. MPS sender en del af sine indtægter videre til Ghana og Maersk og Bolloré har investeret milliarder i den nye havn, hvilket ikke var tilfældet under den gamle koncessionsaftale. Og når den udløber, vil havnen blive overdraget til de ghanesiske myndigheder.
“Vi er derfor stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA-kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet, som er til direkte fordel for både GPHA og regeringen,” skriver APM Terminals presseansvarlige, Marko Mihajić, i en e-mail til Finans.
Den afbrudt udbudsrunde er mistænkelig, mener Christian Bjørnskov, der er professor i økonomi ved Aarhus Universitet. Men han understreger samtidig, at der kan være forskellige motiver til overhovedet at udarbejde rapporten:
“Vi ved ikke, om myndighederne reagerer på et problem, eller om myndighederne prøver at genåbne en afsluttet forhandling for at presse mere ud af modparten,” siger Christian Bjørnskov.
Kilde: Finans