Dobbelttogter til de store skoleskibe

Lørdag 4. december 2021 kl: 10:00

Dobbelttogter til de store skoleskibe
Skoleskibet Danmark

Begge store danske skoleskibe, Danmark og Georg Stage, stævner ud på ekstra togter i både 2022 og 2023. Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen har sammen med regeringens støttepartier besluttet at afsætte 36 millioner kroner til formålet.

”Skoleskibenes uddannelse er en god mulighed for vores unge med mod på arbejde inden for søfart. Det er en stor og lærerig oplevelse i et stærkt fællesskab, hvor man kan knytte venskaber. Skoleskibene er med til at løfte en del unge, der ikke har den stærkeste tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked. Samtidig har de maritime erhverv brug for arbejdskraft, så de ekstra togter er både en hjælpende hånd til unge og erhvervslivet”, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen.

Danske Rederier, der har været med til at presse på for at få bevillingen på plads, er meget tilfreds.

”Julen kommer tidligt i år. For os i rederierne er det en gave, at der nu er fundet penge til at sikre, at skoleskibene kan stævne ud på dobbelttogter de næste to år. Tak for at lytte til os”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Midlerne fordeles, så Skoleskibet Danmark i 2022 og 2023 får til ét ekstra togt om året for 80 elever, mens Georg Stage får ét ekstra togt om året for 63 elever.

”De knap 300 unge mennesker, der nu får chancen for at komme ud at sejle med skoleskibene, vil ikke kun få skumsprøjt og gode oplevelser med hjem. Vi ved, at mange af eleverne kommer hjem med en lyst til en karriere til søs, og nærmest bliver hevet ned af landgangsbroen og over i gode faste jobs i rederierne, så jeg er meget glad for, at dobbelttogterne er sikret de næste to år”, siger Anne H. Steffensen.

Kilde. Danske Rederier


Redaktionen

Copyright © Maritime Danmark. Alle artikler, fotos og øvrige illustrationer, der er på disse sider, stammer fra Maritime Danmark. Artikler, fotos og øvrige illustrationer er beskyttet af de ophavsretslige regler og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden tilladelse.