CMA CGM hopper på metanol-bølgen
Dual-fuel gasdrift har siden 2017 været et must, når CMA CGM har bestilt store nybygninger. Men nu har det franske rederi afgivet en ordrer på 16 dual-fuel containerskibe, hvoraf de seks skal kunne drives af metanol, mens resten er dual-fuel LNG-skibe.
Maersk har lagt sig i spidsen i det grønne kapløb blandt verdens største containerrederier med en ambition om at blive klimaneutrale allerede i 2040 og har bestilt 12 store containerskibet til metanol-drift og lidt mindre på 2.100 teu, der allerede skal leveres næste år.
Nu følger CMA CGM så efter en bestilling på 6 metanoldrevne containerskibe med en kapacitet på hver 15.000 teu til levering i 2024 og 2025, men bestillingen af 10 skibe til fossil-drift vækker kritik hos NGO´en
ShipItZero, der opfordrer det franske rederi til at aflyse ordren på de LNG-drevne skibe og i stedet investere fuldt ud i nul-udledende skibe og brændstoffer. Penge skulle der være nok af.
“Selvom vi er opmuntrede over at se CMA CGM endelig foretage investeringer i renere skibe med disse dual-fuel metanol skibe, er virksomheden fortsat en af de værste klimaforbrydere blandt containerskibsoperatører,” udtaler Kendra Ulrich, der er shipping-kampagne direktør i Stand.earth, i en pressemeddelelse fra ShipItZero koalitionen.
“CMA CGM har investeret milliarder i de senere år i snesevis af fossilgasdrevne nybygninger - herunder ni af verdens største LNG-drevne containerskibe. Flydende fossil-gas er primært metan - en drivhusgas, der fanger 86 gang mere varme på kort og mellemlangt sigt end CO2,” påpeger Kendra Ulrich.
CMA CGM giver sig selv ti år mere end Maersk til at nå målet om klimaneutralitet.
Den nye bestilling af de 16 skibe blev offentliggjort i forbindelse med rederiets kvartalsregnskab, der slog alle rekorder med et resultat på 7,2 mia. dollar. CMA CGM samlede ordrebog omfatter nu 69 skibe, skriver gCaptain.
Redaktionen