Kludetæppe af krav på 15 mia venter forude
Ever Givens seks dage lange blokering af Suez-kanalen kan føre til til samlede krav på mere end 15 mia. kr. forudser Scor, et ledende fransk genforsikringsselskab. Kravene kommer fra alle sider, og en ting er helt sikker: Det kommer til at tage mange år, at få sagerne løst.
Hvem havde egentligt ansvaret for Ever Givens grundstødning og blokade af Suez-kanalen i marts i fjor og de enorme forstyrrelser, den skabte i de globale forsyningskæder?
Kravene hober sig op og de kommer fra alle sider.
Suez-myndigheden lagde ud med et krav på næsten en milliard dollar mod ejeren af Ever Given, japanske Shoei Kisen for frislæbning af skibet, tabt omsætning med meget mere. Det blev dog senere reduceret.
Men blokaden fik også flere rederier til at sejle den langt dyrere tur omkring Kap det Gode Håb i Sydafrika for at nå frem med deres laster.
Og de kommende sager kompliceres af det faktum, at de involverede parter - skibsejeren, befragteren, ejerne af varerne i containerne om bord og Suez-kanalen - har forsikringer, der er tegnet i forskellige selskaber over hele verden.
Og alle vil forsøge at på inddrevet i hvertfald noget af deres tab.
Ifølge Scor vil det tage mange år at afgøre de mange krav fra Ever Givens blokering af kanalen, der har en så enorm betydning for verdenshandlen.
“Genforsikringsselskaberne bliver nødt til at æde hovedparten af kravene, som kan løbe op i mere end 2 mia. dollar,” siger Gregory Delaisse, der er chef for Scor´s globale aktiviteter inden for marine transport.
Årsagen til Ever Givens grundstødning var angivelig for høj hastighed kombineret med en sandstorm og kraftig tværgående vind, krydret med misforståelser i kommunikationen på broen på det 400 meter lange skib.
Kilde: Splash.