Første metanoldrevne tankskib leveret
Proman Stena Bulk har taget levering af det første af seks metanol dualfuel drevne MR tankskibe, det 49.990 dwt. store Stena Pro Patria fra Guangzhou-værftet i Kina. De to næste følger senere på år.
Stena Pro Patria´s første tur fra værftet går til Ulsan i Sydkorea, hvor skibet skal have fyldt brændstoftankene med metanol, inden rejsen fortsætter til Trinidad & Tobago for sin navneceremoni senere i år.
Proman Stena Bulk er et joint venture mellem verdens førende producenter af metanol og Stena Bulk, der sammen vil vise vejen for metanol, som et af fremtidens grønne brændstoffer til skibsfarten.
Det nye skib, der har et forventet forbrug på 12.500 tons metanol årligt, vil være et lav-emissionskib, der eliminerer udledningen af svovl og reducerer NOx udledningen med 60 pct. pct. i forhold til konventionelle fartøjer.
“Leveringen af Stena Pro Patria repræsenterer en stor milepæl i succesen for vores joint venture med Stena Bulk og sender en vigtig besked til markedet om, at metanol er et pålideligt og tilgængeligt skibsbrændstof, der kan reducere de globale emissioner på kort, mellemlangt og langt sigt,” siger David Cassidy, CEO i Proman.
“Dagens annoncering af et fællesbygget, metanoldrevet tankskib, er et godt eksempel på vores succesfulde partnerskab med Proman, og vi håber, det er den første af mange store milepæle. Foreløbig kan de to selskaber se frem til levering af de to næste i serien senere i år.
Kilde: Riviera