Mærsk gigantskibe presser konkurrenter
Maersk Lines benhårde satsning på gigantstore containerskibe tvinger reelt konkurrenter til at investere i tilsvarende skibe, eller trække sig ud af de stærkt trafikerede containerruter mellem Asien og Europa. Det vurderer en dansk ekspert.
Ifølge Lars Jensen fra analysehuset Seaintel Maritime Analysis, er store rederier som Hapag Lloyd, OOCL, NYK Line, APL, MOL og Hyundai Merchant Marine nødt til at investere i større skibe, hvis de skal have en chance for at kunne konkurrere med Maersk Line, MSC og CKYH-konsortiet.
”De har brug for mange flere skibe med kapacitet på over 13.000 TEU, ellers er de nødt til at genoverveje, hvordan de kan konkurrere på Asien-Europa-markedet”, siger Lars Jensen til Ritzau Finans..
Han mener, at det vil være uholdbart ikke at investere i større skibe, da der er væsentligt lavere enhedsomkostninger ved brug af skibe med stor kapacitet.
Ifølge shippinganalysehuset Alphaliner koster det 150 dollar mere pr. TEU, når man benytter skibe på 8500 TEU sammenlignet med skibe på 13.000 TEU. Forskellen er på 250 dollar for hver container, hvis man benytter skibe med en kapacitet på 6500 TEU.
Kilde: euroinvestor.dk