Maersk Line erklærer priskrig til søs
Maersk Line satser nu målrettet på at bruge sin størrelse og solide økonomi til at presse svagere rederier ud af markedet og erobre markedsandele. Det sker på trods af, at Mærsk så sent som i 2009 afviste, at man ville deltage i en priskrig
"Mærsk strammer virkelig skruen og sætter især pres på de mindre rederier med svage balancer. For Mærsks vedkommende ser man det som en investering, hvor man må tage til takke med dårligt afkast mod til gengæld at få en bedre balance i markedet", siger Handelsbankens Mærsk-analytiker Dan Togo til Morgenavisen Jyllands-Posten
Et tydeligt signal om dette er ifølge Togo, at Mærsk i år ikke har taget et eneste skib ud af drift, mens man i 2009 lagde 25 containerskibe op.
”Der er helt klart et spil i gang om, hvem der skal være på Asien-Europa-ruterne på langt sigt. Maersk Line, MSC og en alliance af fire rederier, primært Cosco, sætter virkeligt tommelskruerne på. Det gør, at de rederier, der ligger i niveauet under, står med valget mellem pest og kolera: Enten kan de gå med på omkostningerne nu og satse på flere skibe - eller blive kørt over. Risikoen er, at de kan kollapse om tre år, fordi der så vil være for mange skibe”, siger Lars Jensen, indehaver af shippinganalysevirksomheden Seaintel.
Mærsk ønsker ikke at kommentere sagen. For halvandet år siden lød det ellers fra A.P. Møller - Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, at både Mærsk og containerbranchen burde have lært af alle fejlene fra 2009, da en heftig priskrig gav rederierne store underskud
”Alle gik ind i en priskrig i troen på, at de kunne vinde markedsandele fra hinanden, og realiteten var, at industrien næsten gik konkurs. De fleste af vores konkurrenter måtte reddes af den ene eller den anden. Banker, stater, eller hvad det nu var. Der synes jeg, at vi har lært, at det ikke er en god måde at reagere på en krise”, sagde Smedegaard i marts 2010 til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten