Udsigt til priskrig i ECA-områderne
Når de nye strengere krav til svovludledning træder i kraft i ECA-områderne ved årsskiftet, vil straffen for ikke at overholde dem være så lav, at det bedst kan betale sig. Det kan opmuntre nogle rederier til at bruge bunkerolie med højt svovlindhold og fastholde de nuværende priser – i modsætning til de rederier, der vælger at overholde reglerne. De er nemlig nødt til at sætte deres priser op. Det kan føre til priskrig.
”Det er en reel mulighed, at vi vil se en priskrig på lavsvovls-ekstraafgift inden for feedermarkedet i Østersøen, da den kommende ECA-zoneregulering vil betyde betragtelige omkostninger på feederrederiernes bundlinje”, siger Alan Murphy, partner i analysevirksomheden SeaIntel.
På en tur fra Den Engelske Kanal til Hamburg vil besparelsen ved at anvende bunkerolie med højt svovlindhold være seks gange det typiske bødeniveau, som myndighederne pålægger rederiet, hvis det bliver opdaget.
Desuden vil kun Sverige, Norge og Finland øge antallet af inspektioner efter årsskiftet, og kun Sverige og Litauen udfører inspektioner til havs. Alt i alt betyder det, at man indfører et system, som opmuntrer til at snyde. Det opmuntrer rederierne og operatørerne til at bruge bunkerolie med højt svovlindhold for at opnå en prismæssig fordel sammenlignet med konkurrenterne, fordi bøderne er så lave.
SeaIntel har beregnet, at bunkeromkostningerne for 46 procent af de 65 feederoperatører, der sejler i Østersøen, vil stige fra 335 millioner dollar om året til 490-518 millioner dollar om året, hvis de vælger at overholde reglerne.
Herhjemme har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan for, hvordan man vil håndtere problemstillingen, og desuden understreger de danske myndigheder, at det er vigtigt at håndtere disse spørgsmål i et internationalt samarbejde.
Kilde: Lloyd’s Loading List