Der er fortsat alt for mange containerskibe
Kapaciteten på den vigtige rute mellem Asien og Nordeuropa vil vokse seks procent på årsbasis til næste år, vurderer analysefirmaet SeaIntel. Der leveres i resten af 2014 og i 2015 i alt 69 containerskibe med en kapacitet på mere end 10.000 TEU. De sættes ind mellem Asien og Nordeuropa og erstatter mindre containerskibe, der til gengæld erstatter endnu mindre containerskibe andre steder.
Den gennemsnitlige ugentlige kapacitet vil stige fra 246.000 TEU i 2014 til 270.000 TEU i 2015, vurderer SeaIntel og antager i den forbindelse, at rederierne vil nedlægge kapacitet i samme grad, som de har gjort i år.
Kapaciteten øges ikke jævnt ud over året til næste år, da nybygninger leveres i hele året. Derfor vurderer SeaIntel, at kapaciteten i fjerde kvartal 2015 vil stige 7,2 procent sammenlignet med fjerde kvartal i år, med mindre rederierne foretager sig noget for at reducere kapaciteten eller indsætter deres nyeste og største skibe på andre ruter. Det sidste vil de dog næppe gøre, eftersom de store skibe ikke vil være lige så effektive på andre ruter.
Hvis der sker det, at rederierne ikke nedlægger kapacitet, sådan som de har gjort i løbet af det seneste år, vil den ugentlige kapacitet vokse med så meget som 9,5 procent på årsbasis og i fjerde kvartal 2015 med så meget som 15,4 procent på årsbasis.
Kilde: SeaIntel