Spor på havet efter sunkne Maersk-skibe
De franske myndigheder har observeret oliefilm på havet de steder, hvor to Maersk Supply Service skibe sank kort før jul. Myndighederne afkræver nu Maersk en detaljeret redegørelse for skibenes tilstand. Maersk bekræfter at de arbejder tæt sammen med de franske myndigheder.
”Vi er stadig i gang med at undersøge hændelsen, og vi fortsætter med at efterkomme alle ønsker fra myndighederne”, siger Claus Bachmann, CCO i Maersk Supply Service til Maritime Danmark.
De to fartøjer, Maersk Shipper og Maersk Searcher, var under slæb af Maersk Battler fra Danmark til Tyrkiet hvor de skulle ophugges, da Maersk Shipper den 22. december af ukendte årsager sank godt 85 sømil vest for Brest. De to fartøjer var fortøjet til hinanden, og derfor kæntrede Maersk Searcher da Maersk Shipper sank. Efterfølgende sank også Maersk Searcher.
Af skibenes såkaldte Green Passports fremgår det, at de var tømt for brændstof, smøreolie og andet der kan forurene. Skibenes tanke indeholdt dog små mængder ”ikke-pumpbare produkter”.
Fortsat observation af oliefilm på havet over de to sunkne skibe, har nu fået Prefet Maritime de L´Atlantique til at kræve en detaljeret redegørelse for skibenes tilstand, i den rapport om hændelsen Maersk Supply Service skal aflevere til de franske myndigheder senest den 1. februar.
”Maersk Supply Service har indtil nu arbejdet tæt sammen med de franske myndigheder om at lokalisere skibene på havbunden, og det vil vi fortsat gøre”, siger Claus Bachmann.
Ud over Maersk egen undersøgelse af hændelsen er Den Maritime Havarikommission i gang med at undersøge årsagen til de to forlis. De franske myndigheder koncentrerer sig indtil videre om de miljømæssige konsekvenser, men udelukker ikke at de også vil gennemføre en undersøgelse af hændelsen.
Redaktionen