Maersk-konkurrent udskyder fusions-dato
Effektueringen af den planlagte fusion mellem tyske Hapag-Lloyd og United Arab Shipping Company (UASC) bliver forsinket, fordi parterne har valgt at skyde datoen for sidste frist for at bakke ud af det planlagte samarbejde fra 31. marts til 31. maj.
Fusionen mellem Hapag-Lloyd og UASC blev annonceret i juli i fjor, hvor partnerne underskrev en Business Combination Agreement, der konfirmerede fusionen og vil gøre det sammenlagte containerrederi til verdens femte største. Effektueringen af fusionen skulle efter planen ske den 31. marts, men udskydes nu i “nogle uger”. Og det sker alene på grund af “tekniske forhold”, oplyser Hapag-Lloyd.
“Ingen af parterne er interesserede i at trække sig fra fusionen og den nye dato giver os en sikkerheds-margin, da vi mener at være i den sidste fase med fusionen,” siger Rainer Horn, der er talsmand for Hapag-Lloyd.
Alle godkendelser fra såvel myndigheder som banker er i hus for Hapag-Lloyds vedkommende og alle de væsentligste bankgodkendelser er på plads hos UASC, så transaktionen er ikke i risiko, siger Hapag-Lloyd.
Udsættelsen får således ingen indflydelse på startdatoen den 1. April for den nye containeralliance, "THE Alliance", som Hapag-Lloyd er en del af sammen med UASC.
Det nye fælles rederi vil blive drevet under navnet Hapag-Lloyd og rederiets hovedsæde vil være i Hamborg. Rederiet vil operere en samlet flåde på 237 containerskibe med en kapacitet på 1,6 millioner TEU.
Det oprindelig Hapag-Lloyds ejere - primært CSAV, Kühne og Hamborg By - får 72 procent af aktierne i det nye selskab, mens UASCs ejere får 28 procent.
Det nye rederi ventes at transportere op mod 10 millioner TEU om året, og nå en omsætning på 12 milliarder dollar.
Rederiet bliver den stærkeste partner i "THE Alliance", der ud over det nye Hapag-Lloyd tæller K-Line, Mitsui O.S.K Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming.
Kilde: American Shipper m.fl.