Kontanter og afdragsfrihed redder Seadrill
Seadrill Limited annoncerede i nat, at borerigselskabet får tilført godt 1 mia. dollar i ny kapital og får udsat afdrag og gæld på ialt 5,7 mia. dollar i fem år. Dermed er det langvarige arbejde med rekonstruktionen af det stærkt forgældede rigselskab på plads.
Som forventet sker rekonstruktionen under konkursbeskyttelse efter amerikansk lov, den såkaldte Chapter 11, og den har opbakning fra mere end 97 pct. af selskabets banker, ca. 40 pct. af obligationsejerne og af et konsortium af investorer med den største aktionær, John Fredriksens Hemen Holding i spidsen.
Planen betyder, at Seadrill får tilført 1,06 mia. dollar i ny kapital, fordelt med 860 mio. dollar i aktionærlån og 200 mio. dollar i ny egenkapital. Men mindst ligeså vigtigt er det, at selskabet får udsættelse på afdrag og rentebetaling på gæld til ialt 5,7 mia. dollar. Planen er endvidere at konvertere obligationslån for 2,3 mia. dollar til aktiekapital i det restrukturerede selskab, hvis
kreditorerne går med til det.
De eksisterende aktionærer i selskabet får som ventet ikke meget ud af rekonstruktionen. De må nøjes med omkring 2 pct. af aktionerne i det rekonstruerede selskab. Et forhold, som forlængst er indregnet i aktiekursen, der i går lukkede på 1,80 nkr. Aktien lå i december i fjor på ca. 31 nkr. og toppede i sin storhedstid i efteråret 2013 på ca. 285 nkr.
Med den forbedrede kapitalstruktur vil vi stå i en stærk position, når markedet vender, “ siger selskabets CEO, Anton Dibowitz i forbindelse med planen.
Rekonstruktionen får ingen indflydelse på selskabets daglige drift, der fortsætter uændret. Det samme er tilfældet for selskabets datterselskaber, der tidligere er blevet skærmet fra konsekvenserne af restruktureringen.
Uden en rekonstruktion ville Seadrill med en gæld, der har været oppe at vende over 100 mia. kr., have været truet af konkurs. Nu ser selskabet, der er blandt verdens største borerigselskaber, ud til at ride stormen af.
John Fredriksen kan dermed afslutte et arbejde med rekonstruktionen, som han tidligere har betegnet som det vanskeligste og mest komplekse, han har været med til i sine mere end 50 år i shipping.
Kilde: Seadrill Limited