Gibraltars luft forurenes af skibsrøg
Luftprøver taget tæt på krydstogtskibe i Campo de Gibraltar viser høje koncentrationer af ultrafine partikler. Medlemmer af Ecologistas en Acción samt eksperter fra Naturschutzbund Deutschland (NABU) fandt luftforureningsniveauer op til 140 gange højere end i områder med ren luft.
”Virksomheder som TUI Cruises, Holland America Lines, Thomson Cruises eller Princess Cruises og andre tjener mange penge fra krydstogtturisme. Samtidig afviser de at bruge penge på rensnings teknologi og accepterer dermed at være en massiv trussel mod folkesundheden. Vi har et stort luftforureningsproblem her, så der er brug for øjeblikkelig politisk indsats for at beskytte vores sundhed og miljøet”, siger Antonio Muñoz fra Ecologistas en Acción.
Målingerne blev udført af Dr. Axel Friedrich, en verdenskendt ekspert i luftforurening, i weekender og på fredage, hvor adskellige krydstogtskibe besøgte Gibraltar. Miljøforkæmpere kritiserer, at krydstogtskibe i Middelhavet får lov til at benytte tung brændselsolie uden røgrensesystemer.
”Ikke kun mennesker rundt om Gibraltar-bugten lider af udstødningsemissioner, vi har set disse høje koncentrationer af luftforurenende stoffer i mange forskellige havnebyer over hele verden. Det er imidlertid ingen undskyldning for, at krydstogtskibsoperatører fortsætter med deres hensynsløse forurening”, siger Malte Siegert transportpolitisk ordfører ved NABU.
Ifølge Sigert bør Gibraltar og Spanien i det mindste gøre en indsats for at udpege Middelhavet som svovludledningskontrolområde (SECA) med højst 0,1% svovl i marine brændstoffer, som det allerede er tilfældet for Nord- og Østersøen.
I 2017 passerede mere end 100.000 skibe gennem Gibraltarstrædet, det er verdens næstmest brugte af skibsfarten. Luftforurening fra skibe transporteres hundredvis af kilometer ind i landet, hvor det bidrager til lokale luftkvalitetsproblemer.
Tal fra Europa-Kommissionen vurderer, at 50.000 mennesker dør for tidligt hvert år i Europa på grund af shippingbranchens luftforurening, på trods af at der findes passende foranstaltninger til at løse problemet omkostningseffektivt.
Kilde: NABU