Rønne Havn: Inkassosag var nødvendig
Rønne Havn A/S har indbragt Færgen A/S for inkasso på grund af udestående for millionbeløb. Havnen ønsker at sikre sine tilgodehavender, efter at Færgen A/S er sat til salg. Årsagen til tvisten er, at Rønne Havn A/S har ændret sin rabatstruktur.
”Det er nu over 2 år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde,” siger Thomas Bendtsen, adm.dir. i Rønne Havn A/S.
Da Rønne Havn A/S indbragte sagen for inkasso, havde Færgen A/S offentliggjort, at selskabet var sat til salg. Det ville naturligvis bringe havnens tilgodehavender i fare, så derfor var det vigtigt for havnen at markere, at parterne har en tvist. Da Færgen A/S trods havnens varslinger mv. stadig ikke betaler efter den nye struktur, så har havnen ikke haft andre muligheder end at anvende retspraksis.
Ifølge Rønne Havn A/S omhandler ændringen en reduktion fra omkring 90 procent i rabat ved den gamle rabatstruktur til omkring 70 procent i rabat ved den nye rabatstruktur. Thomas Bendtsen kan godt forstå hvis nogle undrer sig over, hvorfor havnen tidligere havde en så høj rabat.
”Rabatten har fået en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på. Vi har fokus på at holde vores produktionsapparat og infrastruktur konkurrencedygtig til gavn for de bornholmske erhvervsvirksomheder, bornholmerne og det bornholmske samfund”, siger Thomas Bendtsen.
Molslinjen overtog færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen om afgiftsforhøjelsen ved Konkurrencestyrelsen, da rederiet mener, at Rønne Havn A/S benytter sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.
”Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S’ varslede ændringer i rabatstrukturen da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen. Når det er sagt, så er Molslinjen i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne” siger Thomas Bendtsen.
Rønne Havn A/S betjener færgeruter til fire destinationer i henholdsvis Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
Kilde: Rønne Havn A/S