Sea Shepherd skrotter Steve Irwin

Sea Shepherd skrotter Steve Irwin

Onsdag 5. december 2018 kl: 11:46


Sea Shepherds flagskib M/Y Steve Irwin bliver nu sendt til ophugning. Fartøjet udførte ni kampagner i Antarktis i forsøget på at forhindre den japanske hvalfangerflåde i at dræbe hvaler i Sydhavets hvalreservat. Ifølge Sea Shepherd har Steve Irwin været med til at redde over 6.000 hvaler.

”Den 7. december 2007 søsatte Teri Irwin og jeg M/V Steve Irwin, et fartøj, der skulle blive vores flagskib i det næste årti. Det har været en ære at have været kaptajn på dette fartøj under så mange kampagner. De dyerliv, vi har sparet, og den forskel, vi har gjort med dette fartøj, har været fantastisk”, siger Sea Shepherds grundlægger, kaptajn Paul Watson.

Fartøjet gennemførte også kampagner for at beskytte grindehvaler i Færøerne, blåfinnet tun i Middelhavet, pukkelhvaler ud for Australiens Kimberley-kyst, protester mod olie- og gasefterforskning i Great Australian Bight, kulforsendelser gennem Great Barrier Reef, forsøgte at stoppe ulovligt kinesisk drivgarnsfiskeri i det sydlige indiske ocean og illegalt fiskeri af savfisk i Sydhavet.

”Vi har sejlet skibet gennem forfærdelige storme og ismasser. Efter 11 år har vores ingeniører konstateret, at Steve Irwin ikke længere er sikker at bruge på havet. Det er simpelthen ikke værd at risikere vore besætningsmedlemmers liv.

På trods af de mange risici, vi har taget i løbet af årene, har vi lært, hvornår vi skal beholde et skib, og hvornår vi skal pensionere det, og det er desværre tid til at lade Steve Irwin træde tilbage. Skroget er arret og beskadiget”, siger Paul Watson.

Før Sea Shepherd erhvervede Steve Irwin var fartøjet et skotsk fiskeripatruljeskib bygget i 1975. Sea Shepherd havde håbet på at gøre skibet til et maritimt museum eller et dykkersted. Det er imidlertid ikke muligt. Skibet forlod derfor Australien for sidste gang i mandags på vej mod et ophugningsværft i Kina som er godkendt i henhold til Hong Kong-konventionen.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark