Danske Maritime trækker kritik af udbud
I forbindelse med Samsø Rederiets mulige kontrahering af en hurtigfærge har Danske Maritime udtalt, at to bydende værfter begge var dele af samme koncern (den hollandske Damen-gruppe). Dette viser sig at være en misforståelse.
”Vi har nu fået oplyst, at det ene værft ejes af Damen og det andet ejes af det kinesiske COSCO Shipping og CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation). Det har vi naturligvis ikke nogen grund til at betvivle, og vi beklager, at vi ikke tog et mere tydeligt forbehold overfor dette” skriver Danske Maritime.
Organisationen vil også præcisere, at udbuddet ikke har udelukket danske tilbudsgivere , da det f.eks. ville have været muligt for danske værfter at byde på opgaven i samarbejde med et skibsdesign firma, som har leveret designs af lignende skibe.
Tilsvarende ville danske designfirmaer med den rette erfaring kunne byde sammen med udenlandske værfter. Danske Maritime understreger, at der ikke er belæg for at anfægte Samsø Kommunes udbud i denne forbindelse.
Danske Maritime mener, at danske værfter på grund af ordlyden i udbuddet, har valgt ikke at byde ind på opgaven.
Ifølge Samsøs borgmester Marcel Meijer har ingen danske værfter henvendt sig i forbindelse med udbuddet, hvor der blandt andet stod, at budgiverne indenfor de seneste tre år skulle have bygget tilsvarende hurtigt sejlende fartøjer.
Marcel Meijer mener, at kritikken kommer for sent. Havde danske værfter, der evt. havde bygget næsten tilsvarende fartøjer indenfor de se seneste 4--5 år henvendt sig inden budfristen udløb, kunne kommunen måske have ændret på kravet om de tre år. Nu var der kun to udenlandske værfter, der bød på opgaven.
Beslutningen om Samsø Kommunes investering i en ny hurtigfærge, der skal sejle mellem Sælvig
og Aarhus centrum træffes i dag på et møde i kommunalbestyrelsen med det ene punkt på dagsordenen.
Kilde: Danske Maritime og Redaktionen